Etageadskillelse dimensionering?

Hej
Jeg har en lejlighed i to plan, hvor der er valgt at der er et større område hvor der er åbent fra stueplan og op til første plan. Det kunne jeg godt tænke mig at lukke af, for at få lidt ekstra plads, da min lejlighed er lige lille nok.

Det drejer sig om et område på 2,35*3,9 m hvor etageadskillelsen er 41 cm.

Jeg havde forestillet mig at jeg kunne have 4 stk 100x100 bjælker a 3,9 m. som jeg hhv. skruer ind i væggen med nogle store lange skruer (hvor store er nødvendigt?) (evt. understøttet af nogle vinkelbeslag?) og dem i midten fæstnes med bjælkesko (dvs. afstand mellem dem vil være ca. 50 cm). Dertil strøer hen over med. ca. 40 cm afstand og ovenpå gulvkrydsfiner 15 mm. m. fer og not. Undersiden regner jeg med at dække med plader og så male, så det er ens med det allerede eksisterende loft.

Spørgsmålet er om det er nok til at holde som etageadskillelse, med det vægt der nu kan komme på?
Mvh
CH
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal lige forstå dig ret - vil selve spændet blive 3,9 meter? I så fald vil 100 mm høje bjælker udbøje for meget. I mine øjne skal du over 200mm, men du vil stadig opleve at det kan gynge.

Hvis etageadskillelsen helst skal være så kompakt som muligt, hvad så med at droppe strøerne og lægge gulvet direkte på bjælkerne? Derved kan du gå op i en højere dimension af bjælker, ude at optage mere plads. Så ville jeg lægge bjælkerne med 60 cm mellemrum (CC), og gå op til minimum 18 mm krydsfinér. Og så vil jeg gå efter 250 mm spærtræ som bjælker, hvis spændet er 3,9 m.

Montering af bjælken/erne ind mod væggen afhænger af væggens materiale. Er det beton eller mursten, ville jeg købe murankre, som bjælkerne kan monteres ved via kraftige bolte m. spændeskiver.

Ps. Jeg er ikke ekspert, så jeg tager forbehold for mine råd. :)
Overvej at bruge Kerto-bjælker (også kaldet LVL-bjælker) (finerlimede bjælker) i stedet for rent træ. Bedre stivhed og mindre nedbøjning og dermed ikke brug for så megen understøtning og/eller højde.
Se f.eks. https://profile.dk/moderne-traekonstruktioner/lvl-kerto-bjaelker
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Husk at dit boligareal bliver udvidet. Du skal søge byggetilladelse inden du går igang.

Søren O
Hej Theis
Jeg kan se at spærtræ er smartere, så jeg tænker nu at lave dem på langs dvs. 2,35 m og så laver jeg 10 fordelt på de 3,9 meter, dvs. Mellemrummet bliver ca. 35-40 cm.
Jeg bruger 250 mm spærtræ og bjælkesko dertil, dog kan jeg kun finde 165 mm bjælkesko, har det noget at sige?
Endelig tænker jeg at fæstne dem med franske skruer, 4 pr bjælkesko eller er det bedre med 6?
Gulv 22mm krydsfiner/gulvfiner.
Mvh Christian
 skrev den 28-09-2020 11:22:23

Jeg skal lige forstå dig ret - vil selve spændet blive 3,9 meter? I så fald vil 100 mm høje bjælker udbøje for meget. I mine øjne skal du over 200mm, men du vil stadig opleve at det kan gynge.

Hvis etageadskillelsen helst skal være så kompakt som muligt, hvad så med at droppe strøerne og lægge gulvet direkte på bjælkerne? Derved kan du gå op i en højere dimension af bjælker, ude at optage mere plads. Så ville jeg lægge bjælkerne med 60 cm mellemrum (CC), og gå op til minimum 18 mm krydsfinér. Og så vil jeg gå efter 250 mm spærtræ som bjælker, hvis spændet er 3,9 m.

Montering af bjælken/erne ind mod væggen afhænger af væggens materiale. Er det beton eller mursten, ville jeg købe murankre, som bjælkerne kan monteres ved via kraftige bolte m. spændeskiver.

Ps. Jeg er ikke ekspert, så jeg tager forbehold for mine råd. :)

 


Tak for svaret men jeg kan se at de bliver en del dyrere at arbejde med.

 skrev den 28-09-2020 11:39:28

Overvej at bruge Kerto-bjælker (også kaldet LVL-bjælker) (finerlimede bjælker) i stedet for rent træ. Bedre stivhed og mindre nedbøjning og dermed ikke brug for så megen understøtning og/eller højde.
Se f.eks. https://profile.dk/moderne-traekonstruktioner/lvl-kerto-bjaelker

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Naturligvis :)

Søren O skrev den 28-09-2020 16:30:05

Husk at dit boligareal bliver udvidet. Du skal søge byggetilladelse inden du går igang.

 

ChristianH. skrev den 04-10-2020 17:14:37

Hej Theis
Jeg kan se at spærtræ er smartere, så jeg tænker nu at lave dem på langs dvs. 2,35 m og så laver jeg 10 fordelt på de 3,9 meter, dvs. Mellemrummet bliver ca. 35-40 cm.
Jeg bruger 250 mm spærtræ og bjælkesko dertil, dog kan jeg kun finde 165 mm bjælkesko, har det noget at sige?
Endelig tænker jeg at fæstne dem med franske skruer, 4 pr bjælkesko eller er det bedre med 6?
Gulv 22mm krydsfiner/gulvfiner.
Mvh Christian

Det lyder fornuftigt med dimensioneringen af spærtræet og gulvpladerne. :)

165 mm bjælkesko er fint til opgaven. De franske skruer, vil du bruge dem til at montere bjælkeskoene på væggen? I så fald, hvilket materiale skal de skrues ind i?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også