Undgå kuldebro

Min ydervæg skal laves af 220 mm spærtræ, med beklæding på begge sider. Gibs inderst og trælister yderst. For at undgå kuldebroer ved hver stolpe, vil jeg gerne isolere mere. Der er ikke plads inderst, så mit spørgsmål er om man kan isolere udvendigt inden træbeklæding kommer på? Der er plads til en afstandsliste på 25 mm hvor der kan være isolering imellem. Hjælper 25 mm isolering overhovedet og skal det være batts, flamingo eller noget tredie man bruger?
Vh MP
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det vil bryde kuldebroen. Men har du stadigvæk et hulrum tilbage?
Hvor placerer du din dampspærre i din konstruktion?

 

Ok. Ja der vil stadig være et hulrum til ventilation lige bag træbeklædning.
Min konstruktion er:
Gibs,dampspærre, spærtræ med lodret isolering mellem, afstandslister med vandret isolering mellem, vindspærre (Icopal Windy facade),afstandslister og til sidst en lidt åben træbeklædning. (25 mm brede lodrette lister med 10 mm mellemrum.
Nogen gode råd eller kommetarer?
Vh MP
Nu isolerer træ nogenlunde i sig selv, men det er fint at lave det sådan.
Umiddelbart er der ikke noget i vejen med opbygningen - andet end det kan blive svært at bevare dampspærren tæt, når den ligger lige bag den indvendige beklædning. Ideelt så var 45 mm. isolering foran dampspærren, så det er let at arbejde med forfra dåser og skrue ting op, uden at hulle den.
Jeg går ud fra skelettet er sat op..? :)

 

Er skelettet sat op?
Jeg ville overveje at benytte 180mm i stedet, og så montere 45mm reglar på tværs, (med isolering imellem, naturligvis 🙂)indvendigt, så kan du undgå et have et stykke træ hele vejen igennem konstruktionen.
Så kan du beskytte din dampspærre, og have plads til installationer.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Skelettet er ikke sat op. Er 180 mm stærkt nok til at bære taget? Fladt tagpaptag. For så lyder den løsning bedre. 
Annonce
175mm pr. CC60cm er rigeligt stærkt.
Hvad isolerer du med?
Der er ikke kuldebro af betydning gennem 200mm vægelementer jf. Træinfo. 

Elektronikteknikeren
Jeg isolerer med isobatts. Skal dampspærren være mellem de to lag isolering? Så er det inderste lag da ikke beskyttet af dampspærren?
Dampspærre skal ikke beskytte, men forhindre fugt i at kondensere inde i konstruktionen. Da dug punktet først opstår efter 1/3inde i konstruktionen fra indvendig side, kan man lægge folien et stykke inde, så man ikke kommer til at beskadige den. 

Overvej en løsning med papiruld i stedet for batts og vælg fibergips som indvendig beklædning, og drop dampspærre.

Sådan bygger jeg selv pt. og det er efter papiruld Danmarks foreskrifter.
Så får du en væg der lader fugten vandre ud gennem væggene så dit hus kan "ånde" 

Elektronikteknikeren
Hvis du før tænkte 220+25 = 245 mm., så kan vælge 195+45 = 240 mm.

 

Super tak for input.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis