Skift af rør til radiator

Jeg har en radiator hvor rør til både fremløb og retur er godt rustne, så det er bare et spørgsmål om tid før de lækker vand, så de skal udskiftes. Rørene går igennem gulvet og ned i kælderen, og det er altså kun de stykker rør der går gennem etageadskillelsen som er rustne.

Jeg er med på at jeg ikke selv må rode med rørene til brugsvand, men det må jeg godt når det er rør til varmen (jeg har gasfyr), er det korrekt?

Hvis I ser på billedet her, så er der kobberrør op til termostaten, og i bunden af kobberrøret en messing fitting hvor det ene rustne !/2” jernrør så er tilsluttet. Det nemmeste ville selvfølgelig være hvis jeg blot udskifter de rustne jernerør til nye jernrør, jeg har allerede et rørgevindsæt. Men den nuværende løsning med det store fitting i messing nede ved gulvet er ikke kønt. Har I en god idé til hvordan det kan laves pænere, udskifte både kobber- og jernrør til pex i alurør, eller noget helt andet??

Og så har jeg en ekstra udfordring. På billedet kan I se at fremløb og retur kommer op igennem gulvet noget forskudt fra hinanden, men nede i kælderen går begge rør op igennem loftet lige ved siden af hinanden, altså her er de altså ikke forskudte, så inde i selve gulvkonstruktionen må der jo så være en samling med nogle bøjninger, den “fejl” skal jeg jo selvfølgelig ikke gentage.

En anden ting, jeg skal jo tømme varmesystemet for vand, men kan jeg undgå at slukke for fyret, hvis den står i sommerdrift og jeg lukker begge håndtag til fremløb og retur til fyret (de to røde håndtag der ses på billedet her)? Så har vi jo stadig varmt brugsvand hvis nu reparationen skulle trække ud.

Og lige en sidste ting, for nu, jeg er med på at sorte rør ikke bruges til brugsvand, kun til varme, men er der nogen fordele eller ulemper, udover prisen, at bruge galvaniseret rør fremfor sorte rør til varme?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må selv lave det, og det er OK med galvaniserede rør. Rørene kan du bare lave i jernrør og bøjninger/vinkler hele vejen. Så undgår du messingfitingsene. 

fase
Jeg kan ikke se at det er rustent. Ofte er rust på rørene tegn på en mindre utæthed tidligere og er bare overfladisk.
Når du har eget fyr er der ikke ret meget vand der kan gøre skade, direkte fjernvarme som kan ødelægge et helt hus. Så jeg ville ikke skifte det nu, det kan ske at det holder 20 år mere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jeg har svært ved at få øje på det rustne rør på billederne, hvorhenne??

Tak for jeres svar. Billedet var bare for at vise det messing fittings som jeg synes er meget klodset lavet, man kan ikke se rusten på billedet. Jeg kan ikke rigtigt tage et billede af det, da det først er helt nede ved gulvplan at det er rigtigt rustent, det samme der hvor det går ud igennem loftet i kælderen, det er svært at se på et billede, men tro mig, begge rør er meget rustne, og det er ikke blot overfladerust, rusten skaller ligefrem af. Det stykke jernrør lige over gulvet til retur som der faktisk er synligt på billedet, det har jeg malet for mange år siden, det er også helt boblet op.

Hvordan og hvorledes med fyret, kan jeg lade det forblive tændt som jeg har beskrevet det i starten af tråden her, er der nogen af jer der ved det?
Du skal jo have tappet vandet af systemet for at kunne skifte rørene, så du bliver nok nødt til at tage trykket af systemet og dermed være nødt til at slukke fyret. Med god tilrettelægning tager det vel heller ikke flere timer at skifte rørene.

fase
Annonce
Du kan tilsyneladende lukke af imellem fyret og radiator kredsen. Så hvis dit fyr har indbygget varmvandsbeholder, eller rør direkte til vvb så kan du godt have fyret kørende med varmt vand. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er et Milton HighLine 14 med rør direkte til et Milton vvb, så ja, så burde det vel kunne lade sig gøre at holde fyret kørende til varmt vand. Og da der er stophaner lige under fyret til varmedelen, samt stophaner på sektionen til gulvvarme, må jeg vel derfor kunne nøjes med at tappe vand af radiatorsektionen. Til S. Fabrin, ja, det burde ikke tage flere timer, det er bare for en sikkerheds skyld, hvis nu der opstår et uventet problem. :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også