Kortslutning??



jeg skulle fjerne en rawlplug i væggen, og da jeg skruer en skue i for at få den ud, kommer der et stød og lidt røg. Nu er strømmen gået og måleren skriver error, samt 1 og 2 blinker. 

hvad gør man? Her er også et billede af skruen.
Der har engang hængt en radiator i de huller hvor rawlpluggen har siddet. 

jeg skulle fjerne en rawlplug i væggen, og da jeg... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok, kan man nøjes med det? Elektrikeren sagde, at det hele skulle skiftes fra mig på 1. Sal og ned i stuen og i kælderen til hovedelskabet
Han ser penge i dig en reperation tager nok ½ time et nyt kabel igennem huset tja det kan han jo fedte med i flere dage,

jeg har lige snakket med en som er aktiv elektrikker igennem 40 år og han fortæller flg :

Hvis din stikledning er et plast kabel, så kan det uden problemer repareres i væggen med en krympe muffe (dette er dit kabel jo),

men hvis det er et gammelt sort kabel med tjære belægning, så skal det udskiftes

flg muffe skal bruges 
https://www.elvvs.dk/p/krympemuffesaet-5x6-16-mm2-komplet-med-skruemuffer-al-cu-1207461/ muligvis også presmuffer

Du skal holde fast i reperationen da det er lovligt ellers må du fyre ham 
bagefter er det blot ogpudse hullerne til
sludder og vrøvl, skift nu hele kablet.
prøv at komme til kabler uden at lave et kæmpe hul i væg.
larsen56 skrev den 28-09-2020 09:41:10

sludder og vrøvl, skift nu hele kablet.
prøv at komme til kabler uden at lave et kæmpe hul i væg.

 Selvfølgelig skal der laves hul i væggen. Mon ikke der skal laves et betydelig større hul for at skifte kablet? 


fase
Annonce
larsen56 skrev den 28-09-2020 09:41:10

sludder og vrøvl, skift nu hele kablet.
prøv at komme til kabler uden at lave et kæmpe hul i væg.

 Er det mit indlæg du tildeler som "sludder og vrøvl" ?

Er du selv en af de håndværkere der fortæller kunden den dyreste løsning for at tjene til egen fordel ?
S. Fabrin skrev den 28-09-2020 09:44:55

 Selvfølgelig skal der laves hul i væggen. Mon ikke der skal laves et betydelig større hul for at skifte kablet? 

 Det kunne man snildt forestille sig hvis kablet ligger skjult i væggen fra kælder til 1 sal

altså elektrikeren har allerede lavet et hul i væggen for at se, hvordan skaden så ud, og lave en midlertidig løsning, så opgangen kunne få strøm. Han har sat noget ind mellem kablerne inde i røret, så de ikke rør ved hinanden. Det er hovedledningen til selve opgangen og ikke kun noget der vedrører mig og min lejlighed

Jeg fik lov til at se kablerne, og et af dem var sort, hvor man kunne se noget kobber, hvor det var i stykker. Ved ikke om det havde tjære på. 

Der er ingen tjære på kablet. Det er et kabel af typen PVIK. Som er et plastisoleret kabel.

fase
S. Fabrin skrev den 28-09-2020 12:39:57

Der er ingen tjære på kablet. Det er et kabel af typen PVIK. Som er et plastisoleret kabel.

Når kablet tager hele opgangen er det vel bygnings kabel og ikke dit så bør det være ejendommens forsikring der skal dække, har du hørt ejeren ad ?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis