Pumpe til palletank

Har brug for at udbringe vand fra en palletank via haveslange, men kunne godt tænke mig at kunne styre via en smartstikkontakt således at det eks. sker kl. 01.00 om natten hvor det er optimalt at vande. Har overvejet at købe en Kärcher SP 2 Flat dykpumpe, lave en gennemføring og så montere noget haneværk hvor slangen kan tilsluttes. Men hvis hanen står åben vil vandet vel bare sive igennem dykpumpen og ud i slangen grundet det tryk der er grundet vægten af vandet i tanken?
Nogen som har et fif til hvordan det kan gribes an? Skal også kunne bruges til eks. vanding af krukker med en vandslange.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har brug sådan en pumpe i en palletank, den kunne gå ned gennem hullet.
Den har en indbygge kontraventil, så den tror jeg ikke laver hævert virkning.

(ved ikke om der er forskellige størrelser hul i tankene, og kan ikke hjælpe dig med hvor pumpen kan købes.)

Vi prøver igen, i morgen --
Du kan også blot bruge en magnetventil som du sætter på tappehanen i bunden af tanken.
Så får du trykket vandet ud uden brug af strøm til pumpe, ved hjælp af vægten af vandet.

Det kan så blive nødvendigt at stille tanken på en lille sokkel hvis den skal kunne tømmes helt. 

Elektronikteknikeren
De typer pumper er ikke egnede til havevanding via sprinkler eller lignende. Der er ikke tryk nok til at det vil kunne virke. Desuden så er der slet ikke nok vand i en palletank så det batter noget som helst til vanding af større arealer. Har du en helt fuld palletank med 1000 L så giver det kun 10 mm " regn " på 10x10 m >100 m2
"Jamen den bliver jo fyldt igen når det regner" ! ! Ja men hvis det regner så har du ikke brug for at vande. Men det er ok til at vande drivhus, krukker m.m. Så kan du bare tænde dykpumpe, og hænge slange tuden lidt op.
Til mit drivhuse har jeg et skur / carport ved siden af. Her står en 1000 l med 1 m til bunden, Så er der forbindelse til an 100 l ( som står lidt lavere) via en kugleventil. Den lille bruges til at blande gødningsvand. En slange bruges så direkte fra bunden, og denne hænges op når vanding er slut.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vil gerne have et godt tryk, så det bliver en løsning med en lille dykpumpe. Kan se at Kärcheren har ca. samme fysiske dimensioner,  l/time samt W-tal for motoren, så tror den er meget lig ABS'en men nemmere at få fat i i DK. Havde planlagt at lave en gennemføring i siden nær bunden, men kan godt se at ved at vælge Je_ns's løsning med at føre ud foroven undgår jeg problemet med at vandet løber (selvfølgelig såfremt der ikke er noget hævertvirkning på pumpesiden). Så skal jeg bare have lavet noget slangetilkobling øverst og så kan jeg tænde/slukke for vandet via en app.

Nu er alt jo relativt. Der er ingen små dykpumper af den type der er beregnet til kloak som giver " godt tryk " De kan alle give 0,4 - 0,6 bar ( løftehøjde 4 - 6 meter.
Men til vanding af krukker m.m. er det helt tilstrækkelig. 
Vandværkstryk ligger oftest omkring 3 bar. eller mere

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 27-09-2020 11:11:51

De typer pumper er ikke egnede til havevanding via sprinkler eller lignende. Der er ikke tryk nok til at det vil kunne virke. Desuden så er der slet ikke nok vand i en palletank så det batter noget som helst til vanding af større arealer. Har du en helt fuld palletank med 1000 L så giver det kun 10 mm " regn " på 10x10 m >100 m2
"Jamen den bliver jo fyldt igen når det regner" ! ! Ja men hvis det regner så har du ikke brug for at vande. Men det er ok til at vande drivhus, krukker m.m. Så kan du bare tænde dykpumpe, og hænge slange tuden lidt op.
Til mit drivhuse har jeg et skur / carport ved siden af. Her står en 1000 l med 1 m til bunden, Så er der forbindelse til an 100 l ( som står lidt lavere) via en kugleventil. Den lille bruges til at blande gødningsvand. En slange bruges så direkte fra bunden, og denne hænges op når vanding er slut.

 Tak for indsparket Erik! Hvis vi lige ser bort fra vandmængden i en tank, hvilket jeg er helt enig i, så forstår jeg ikke helt det med trykket. Almindeligt vandværksvand kommer vel med 2-3 bar hvilket er fint til en almindelig havespreder. Den lille Kärcher giver teoretisk 100 liter i minuttet, men hvis jeg eks. bruger 25 liter i minuttet så må der vel stadig være et pænt tryk ved tappestedet? Ellers er det vel bare at finde en pumpe med lidt mere kapacitet?

Hov hov - - - -  
Peder går til købmand og køber 10 æbler for 20 kr. Hvad koster pærer pr, stk.  
Eller et andet billede
gennemstrømning i Storebælt kan være mange millioner liter vand i minuttet selv om der er næsten samme tryk i Langelandsbæltet som der er i Kattegat. Ved stærk storm kan der være en højde forskel på 0.8 m
(vindstuvning) Så der er altså kun et tryk på 0,8 mVS
Der kommer ikke mere tryk selv om der er stor kapacitet. Når man taler om tryk måles det i meter vandsøjle mVs , Atmosfærisk tryk ato, Eller Bar. 10 mVs = 1 bar )
Du ser hvor meget løftehøjde man beskriver for dykpumper. Og det ligger typisk på 4 - 6 m Så hvis du skulle op på de 2 - 3 bar så skulle der have stået 20-30 mVs 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja nu er jeg ikke ingeniør med speciale i dimensionering af vandpumper   Den Kärcher jeg havde kig på er ikke specificeret med m's løftehøjde eller bar, kun 6.000 l/h, max 7 meters nedsænkningsdybde og 250W motor. Men burde denne så ikke kunne levere passende tryk til en havespreder: https://www.bauhaus.dk/dykpumpe-nptp-e-6000-blue-line-neptun
Selv om trykket ikke er så stort i den pumpe, kan du godt drive en spreder med den.
Altså af have typen.
Ikke dem man ser på marker. 

Elektronikteknikeren
7 meter siger jo at den kan give op til 0,7 bar

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis