Tilslutning af komfur anno 1970

Hej,

Vi fik bøvl med ovn og komfur i går. I dag har jeg slukket strømmen på gruppen og afmonteret både ovn og komfur. Jeg var snedig nok til at tage et billede af hvordan ledningerne sad forbundet til eludtaget ved ovnen, men jeg glemte det ved komfuret. Derfor er jeg nu kommet i tvivl om hvordan jeg skal montere ledningerne igen. Her kommer billede af komfurets ledninger og eludtag bag komfuret.

Ledning fra komfur:
Ud fra min viden om strøm tænker jeg at BRUN = fase 1, SORT = fase 2, GUL/GRØN = jord, BLÅ = nul
Her kommer så udtaget hvor ledningerne sad før:
Ud fra symboler på udtaget og farver på ledninger tænker jeg at:
1. Blå ledning hvor der er en pil hen mod med symbolet F er nul og skal tilsluttes BLÅ ledning fra komfur.
2. Rød ledning hvor der er en pil hen mod med symbolet 0 er jord og skal tilsluttes GRØN/GUL ledning fra komfur.
3. Hvid ledning hvor der er en pil hen mod med symbolet M2 er fase 2 og skal tilsluttes sort ledning fra komfur.
4. Hvid ledning hvor der er en pil hen mod med symbolet M1 er fase 1og skal tilsluttes brun ledning fra komfur.

Er der noget som kan gennemskue om dette er korrekt eller forkert? Og hvordan jeg evt. kan kontrollere dette?

Tillægsspørgsmål:
Jeg læste bag på kogepladen at den bruger 7200 Watt og skal tilsluttes 380 Volt. Med Ohm's lov giver det
Effekt/Volt = 19 Ampere
På gruppen i kælderen sidder der 3 sikringer af 10 ampere, så er dette ok?

Vi håber på hurtigt svar så vi kan lave mad i aften :)

Mvh,

Jesper Q.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder sandsynligt at rød er jord, det holder vi foreløbigt fast i. Hvis ovnens jord, har været forbundet til rød før er den røde jord.
Du kan ikke forlade dig på din viden om strøm og regne med at den blå er nul. En måling ville have været bedre. Det er dog ret sandsynligt. Hvis ovnens nul har været forbundet til blå regner vi det som sandsynligt. Hvis du har en mulighed for at måle er det bedst.
Så er der to ledninger tilbage fra komfuret. Det er faserne, som du forbinder til de to hvide. Hvilke farver fra komfuret er ligegyldigt.
Dit komfur/kogeplade er mærket 7200W. Det deler du med 2, så belastningen på hver fase er 3600W Det giver en strøm på 3600W/230V = 15,7A. Men da alle plader ikke bruges på fuld effekt samtidig, bliver strømforbruget noget mindre. Jeg kan ikke se om lednigerne er 1,5 eller 2,5 mm2  . Hvis det er 1,5 mm2 kan du sætte 13 A sikringer i, men du kører stadig på grænsen af sikringernes strøm. Jeg tror du kan bruge en plade i højre og venstre side af kogepladen med 10A sikringer.

fase
Hej Fabrin,

Tak for dit hurtige svar.

Komfur var måske et forvirrende ordvalg. Det er en gammeldags kogeplade fra husqvarna med 4 varmelegemer. Der er ingen ovn sat til dette udtag. Ovnen sidder et andet sted i køkkenet med er koblet på samme gruppe, men med sin egen fase. Da jeg havde afmonteret kogeplade og skifter sikringer fungerede vores ovn igen.Hvordan kan det være du regner med 230V i stedet for 380V når du regner hvor mange ampere der kræves? Kogepladen har været installeret i det viste stik siden huset blev bygget i 1970. Så er der ikke stadig 380V i disse stik, hvis der var det dengang?

Hvordan kan jeg måle om den blå er nul? Skal jeg bruge polsøger eller multimeter? multimeter har jeg desværre ikke..

Jeg kan jo måle ledningen med skydelære og finde ud af hvad det er for en ledning. Skal man måle diameter uden eller med isolering?

Mvh,

Jesper Q.
Udregning er korrekt, så det skal du ikke bekymre dig om. Når man regner på flerfaset veksel strøm skal kvadrat rod 3 med i udregning.
Dit komfur kan sikkert godt bruges på de 10 A sikringer, det har jo kørt tidligere.
Har du polsøger kan du godt måle med den. Jord og Nulledning skulle gerne ikke give udslag.
Den klemme som vi mener er N mangler en skrue, kan du komme til at hugge en fra tilslutning af ovn, så kan du samtidig se hvilke farver der er brugt der. Især jord og Nul

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du vil måle på ledningernes diameter, skal der måles på kobberlederen, og tværsnittet beregnes som Q=pi/4*D2.


fase
Hej,

Nu har jeg testet udtag med polsøger. Polsøgeren lyser ved de 2 hvide ledninger og den blå ledning i strømudtaget til kogepladen (Se billede af strømudtag på væggen i første opslag). Ved den røde ledning er der intet lys i polsøger.

Hvad betyder dette?
Annonce
Det betyder at der skal undersøges nærmere. Du skriver ikke noget om den sorte der ligger i midten.
Den bedste mulighed er at tage  dæksel af ude ved sikringsgruppen, og tage et billede af lednings tilslutning der.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,

Tak for svar og hjælpen. Jeg ved ikke hvad den sorte ledning er. Jeg prøvede at sætte polsøgeren på og den lyste ikke.

Jeg ved ikke lige hvordan eller hvilket dæksel jeg skal tage af. Så vi tilkalder en elektriker til at finde ud af hvad problemet er i stedet.

Tak for hjælpen.

Mvh

Jesper Q.
Den sorte ledning, som er samlet med en samlemuffe, er sikkert fasen til ovnen. Dækslet, som Erik omtaler er dækslet på gruppetavlen. 

fase
Hvis hans polsøger lyser på de 2 hvide og den blå så er det sikkert de 3 faser og den sorte nulleder. Men det er for usikkert at gå videre med. Den svend jeg arbejdede mest sammen med i læretid for mere end 50 år siden sagde ofte" en polsøger lyser bare du sætter den i røven på en murerarbejdsmand ". Og nej det har ikke noget med sexisme at gøre 
Fornuftig at tilkalde elektriker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis