Støttemur i haven.

Hej
Jeg skal bygge en støttemur i 15cm bredde fundablokke. Er der nogen som har et godt tip til hvilken betonklæb/lim, som jeg bør bruge til at lime fundablokke sammen med, inden jeg fylder dem op med beton?


If it's broken, fix it!!!

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt fylder man dem bare med beton.
vil du klæbe dem sammen, kan du bruge fliselim, der kan bruges udendørs.

Vi prøver igen, i morgen --
Tentorstål kan du også udelade. Det er ikke nødvendigt til en støttemur.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 25-09-2020 17:28:58

Tentorstål kan du også udelade. Det er ikke nødvendigt til en støttemur.

 Jeg kunne ikke være mere uenig. Det koster ca 10 kr pr m2 støttemur og det kan ikke gøres om bagefter.

Hvad er bevæggrunden for at du ikke syntes der skal armering i? Kender du højde og bredde på fundablokken? Umiddelbart ligner det en 15 cm bred(smal) blok og muren skal nok være 1 m høj ud fra billeder. Den ser endda ud til at være helt lodret. Og da der ikke indbygges dræn på bagsiden skal den, udover jordtrykket, også optage vandtrykket.

Der er ingen ved deres fulde fem der kunne finde på at lave en støttemur uden dræn ved en konstruktion som trådstarter viser. Det kan tenderstål ikke kompensere for.

Støttemure med 15cm fundablokke har jeg lavet flere af, og alle er med dræn. De har virket upåklagelig i mange år uden tenderstål, men selvfølgelig er der funderet til frostfri og bæredygtig bund.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hej
Årsagen til jeg ville lime dem samme med betonklæb. Er at det skulle være nemmere at få stene til at stå i vatter, hvis der skulle være en lille skævhed hist og her.

Der kommer stål i muren, men der ikke mulighed for at etablere et drænrør bag muren, da der ikke mulighed for at bortled vandet i et afløb.

Murens høje over mod vores drivhus, bliver på 110 cm. Muren ud mod bed bliver på ca 60cm over terræn  

If it's broken, fix it!!!

Så led drænet gennem fundamentet og videre til afløb eller faskine. Det er meget uklogt at lave en konstruktion der spærre for vandafledning.

Tenderstål kan stadig ikke rette en dårlig konstruktion.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Rantzau
Jeg kan høre, du ved en del om dette emne. Men skal jeg så lægge drænrør kun bag støttemuren. Eller skal drænrøret ligger hele vejen rundt langs soklen på huset og støttemuren?

If it's broken, fix it!!!

Du skal først og fremmest lægge dræn langs støttemuren. Derefter skal du have tjek på omfangsdrænet til huset. Du kan godt tilslutte det nye dræn omfangsdrænet, bare du sikre dig at afløbet ikke blokeres undervejs eller er underdimensioneret.

Skal du beklæde din støttemur, vil jeg anbefale du på jordsiden også sætter en drænplade så der ikke kommer fugtgennemslag på forsiden.

Jo tak - dræn og afløb kender jeg den del til. Senest har jeg haft diskussioner med kommunens tekniske forvaltning om etablering af et stemværk fra min sø. Kommunen sendte en biolog og en agronom - hvad der var brug for, var en mand med en skov.

P.S. Selvfølgelig fik jeg mit projekt godkendt, da det var udarbejdet i samarbejde med en entreprenør der kendt for at lave det rigtigt første gang.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Rantzau

Vi ikke har noget omfangsdræn den side af huset hvor terrassen. Den eneste mulighed for bortledning af vand fra drænrøret er et nedløbsrør fra taget på vores udestue, som leder vand ud i en regnvandsbed.

Støttemuren skal enten pudses op, så tag jeg og gemmer den bag de gamle knækfliser.

If it's broken, fix it!!!

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis