Montering af glaslister på vindue

Hej

hvordan skal en glasliste af træ vende når den monteres? Hvad skal ud mod vinduet og på hvilken flade skal glasbåndet?

Jeg er ved at skifte lister ud på mit gamle vindue. Jeg havde en plan da jeg kørte til Johannes Fog efter træ. Men han rådede mig til noget andet, og jeg endte hos Carl Ras, der rådede mig til noget tredje, og endelig lige i silvan efter søm, der rådede mig til noget fjerde. Så nu er jeg godt gammeldags forvirret.

Jeg er kommet hjem med en alu-bund, en Skureliste og en glasliste samt en masse glasbånd. Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvordan hulen den glasliste skal vende... og hvordan man får alubunden til at klikke i

Vh Bodil (der gerne vil have lukket vinduet inden stormflod)... 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skurelisten sætter du bagerst på dit køkkenbord, så det afsluter overgangen mellem væg og køkkenbord, så er det på plads. Glaslisten af aluminium, hvis den er af aluminium, klikkes på plads på de plaststykker, der formenlig fulgte med, og som du skruer på vinduesrammen. Tit er glaslister forsynede med en kant af gummi, som vendes ind mod glasset, og monteres så gummikanten er i spænd mod glasset. Der findes flere måder, så hvis du har billeder af alt det, du har købt, vil det være lettere at give dig råd.

fase
Gummilisten skal sidde på flade D - og gerne med 1 mm overhøjde forbi hjørmet mod A så du ikk elaver en rende der samler vand- , men jeg forstår ikke, at han ikke har givet dig en liste med indbygget gummibånd, så er du ikke i tvivl, og de er lavet med et lille overlap mod A. 

Mvh Troels
Glaslisterne skal vende som beskrevet ovenfor. I bunden af vinduet ville jeg bruge en aluminiumsliste. I siderne og på øverste vandrette stykke er det OK med trælister. Du bør købe udgaven med indbygget læbetætning. De to lodrette stykker skæres (men en fintandet sav) til, så der er et par mm. luft ned til nederste vandrette stykke. Dette for at der ikke kan samles fugt i samlingen.

fase
Ok, det giver god mening! Blev i tvivl om gummiet skulle på. Det lyder til gengæld ret smart med lister hvor gummiet er monteret, tror jeg at jeg vil købe I stedet. Har monteret klikdimserne til alubundlisten, men kan ikke få listen til at klikke i. De er monteret på en lige flade; skal de monteres så de står skrå?
På alulisten er der nogle plastikholdere, som skal sidde ud for de "klikdimser", der hører til alulisten. Klikdimserne er skruet på vinduesrammen, Se videoen herunder. Måske er det sådan en liste, du har.
Aluliste inspiration

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis