Skal/kan jeg vibrere mine 40x40 fliser?


Jeg har lagt IBF 40*40*5 i min have, oven på 15 cm stabilgrus (stampet) og 2-4 cm afretningsgrus (grov afrettet, stampet og finafrettet).Mit spørgsmål er om de skal/kan vibreres efter de er lagt?

Jeg har nogle steder der siger Ja - Grundet fugens styrke eller pga. forskelle i fabrikation m.m.
Der er to gamle tråde fra et andet forum, der også indikerer at det kan gøres.

Den ene en ekspertanbefaling her fra siden https://www.havenyt.dk/spoergsmaal/anlaeg/18203.html den anden svar i tråden om en anden stor flise https://www.havenyt.dk/forum/byhaver/14906.html.

Men, når jeg snakker med IBF siger de klart NEJ….Deres svar til vibrering er, at man IKKE vibrerer fliser.... og slet ikke i 40x40. De mener at en vibrering af 40x40x5 (selv ved 95 kg vibrator med gummimåtte) vil knække fliserne.

Og en ting er jo hvad "Fagbogen" siger (Ja ifølge den ene tråd) og hvad fabrikanten siger (Nej, i henhold til en garanti) om et bredt emne.

Men hvad gør jeg – for nogle af fliserne har sat sig lidt skævt (for højt) men 2-3 mm difference.
Her 1½ md efter de er lagt.

Jeg havde egentligt besluttet at vibrere med en ca 95 kg vibrator med gummimåtte. Og skulle der knække et par stykker, så pyt. Jeg skifter dem og skal ikke have garanti.

Men omvendt, så er jeg jo ikke interesseret i at smadre mine nyanlagte terrasser.

Er der nogle derude der kan hjælpe med praktisk erfaring og faglig viden?

Mvh.
Troels

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der er stor risiko kor at der er nogle der knækker
Kommer lidt an på hvad der skal holde der.

Jeg lagde fx "en halv indkørsel" hvor enten bilen holdte 80 % inde på, eller min trailer med båd på i vinterhalvåret.

Der stampede/vibrerede jeg ikke, og de blev fint liggende hvor de skulle indtil i al fald jeg flyttede 3 år senere - altså ikke noget med at sænke eller noget.

Har for nylig fået lagt, og vibreret, 60 m2 40x40x5, uden en eneste knækket flise.

 

fuerzzz1 skrev den 25-09-2020 22:34:49

Kommer lidt an på hvad der skal holde der.

Jeg lagde fx "en halv indkørsel" hvor enten bilen holdte 80 % inde på, eller min trailer med båd på i vinterhalvåret.

Der stampede/vibrerede jeg ikke, og de blev fint liggende hvor de skulle indtil i al fald jeg flyttede 3 år senere - altså ikke noget med at sænke eller noget.

 Og hvad kan han bruge det svar til, når nogle af hans fliser lægger ujævnt? 


Mvh. Christian M
 

Jeg ville nok bare tage en meter stolpe feks 100*100 og så gå en tur hen over dem og forsigt banke dem der ligger skævt mens du står på flisen.

Bare kald mig BBB 
Jeg ville gøre som din første tanke - vibrere lidt forsigtigt, og er der en flise, der knækker.. tja.. skift den..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis