Rette gulv på i fugtig kælder

Nu skriver jeg "rette gulv op i fugtig kælder" men den er i virkeligheden ikke så fugtig.
Der er varme på og okay med ventilation, det er nok nærmere forkerte materialer der er brugt.

Kælderen er fra 50'erne, så jeg er overbevist om at gulvet ikke er isoleret, og vi har også bare radiatorer som opvarmning.

Men der er i nogle af rummene gulvtæpper på, og når der står ting oven på gulvtæppet, så kommer der efter nogle måneder skimmelsvamp (hvid/grønlig vækst) frem på gulvtæppet.

Min tanke var derfor at pille gulvtæpper af og rette gulvet op med gulvspartel og rulle noget vinylgulv på.

Men er det et problem at bruge gulvspartel på det eksisterende betongulv, når der er lidt fugtproblemer, jeg tænker på om det kan løsne sig eller lignende?
Jeg ville være ked af at skulle have råt betongulv, da vi bruger det som kontor, og gulve er meget skævnt og hullet nu.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gulvtæppe på et fugtigt kældergulv fra 50´erne er at give sig selv problemer. Vinylgulv er også en dårlig løsning. Det lukker da godt nok af for fugten gennem gulvet, men fugten vil da søge ud i væggene i stedet for at fordampe i gennem gulvet. Så for du skimmel på væggene.

Gulvet skal kunne ånde. Du kan lægge klinker. Alternative kan du lægge et tæppe til udendørs brug som gulvet kan ånde igennem.

Varme er rigtig godt, men husk også udluftning. Gerne udluftnings ventiler der sørge for en stille og rolig konstant udluftning.

Jeg har selv en kælder fra 59. Gulv med klinker. Vinduer med udluftnings ventiler, same radiatorer. Knastør og lugtfri.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Kan det ånde gennem klinker??

Og vi har også bøvl med væggene, med det er nok fordi der er forskallet ud med træ, gips og filt på væggene samt plastikmaling... Alt det forkerte.
Det eneste rigtige her, er vel at pille det hele ned, pudse det op og male med diffussionsåben maling?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det kan ånde gennem fugerne. Det kræver naturligvis at du bruger en diffusionsåben fugemasse. 

Jeg ville bestemt pille alt ned på væggene og starte forfra.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også