Mure dørhul - hvordan?

Hej

Jeg har fjernet en dør og skal nu tilat lukke hullet. Jeg havde oprindeligt tænkt mig at bruge multiplader, men kan seat der er mursten på begge sider, så tænker at det er et bedre alternativ.

Er der nogen der kan komme med en kortvejledning i hvordan jeg gør?

Hvad med i bunden. Hvordan starter jeg? Jeg kan se at murstene ligger lidt lavere end dem jeg skal lægge. Skal jeg starte med en betonkant for at komme i niveau med de andre mursten?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med mindre du vil mure den op i mursten og ind i forbandtet, så er multipladerne en fin løsning. Eneste er at der skal et godt lag puds til, at det kommer til passe med dybden på pladerne, da murstene er bredere end 10 cm. jo.

Start med at sætte første række multiplader i opmuringsmørtel og få dem i vatter. Resten limer du sammen; husk at 1) sætte bølgesøm i samlingerne, 2) skrue fjederbeslag (vinkler) ind i siderne på murstenene og fastgør dem til pladerne.

Ved ikke om din el skal blive der, men husk i så fald lige at forlænge røret med frem til den dåse der skal sidde.

 

Men mursten starter du bare med at mure ovenpå dit udgangspunkt. Så laver du enten fugen lidt tyndere eller lidt tykkere end den eksisterende. Når du er 5-6 skifter oppe, så passer højden med det eksisterende. Her fjerner du så 1/4 af de eksisterende mursten hver side, således at du kan mure næste skifte ind i siderne. Så laver du igen 5-6 inden du igen laver et skifte, som er muret ind i det eksisterende murværk. Og så fremdeles indtil du når toppen.

Hvis du søger på Youtube efter "mure væg op" kan du se lidt videoer af hvordan man murer.
Ok. Troede at der skulle mures ind i hvert andet skifte i den eksisterende væg. Hvilket type mørtel skal jeg bruge og skal jeg lægge noget på betonen inden jeg putter det første mørtel på? F.eks. Murpap?
Jeg ved ikke om murpap er nødvendigt, men det skader ikke.

Huset ser ikke så gammelt ud, så det er nok muret med en mørtel med cement.
Så brug bakkemørtel og cement. Du kan beregne forbrug og se blandingsforhold her:
https://www.aalborgportland.dk/beregner/

Og i øvrigt, nu da du har et fuldmuret hus, så ville jeg helt sikkert også lukke med mursten.

humseper skrev den 24-09-2020 12:05:35

Ok. Troede at der skulle mures ind i hvert andet skifte i den eksisterende væg. Hvilket type mørtel skal jeg bruge og skal jeg lægge noget på betonen inden jeg putter det første mørtel på? F.eks. Murpap?

 Det ville være fint at gøre, men den vælter nok ingen steder bare at mure den op. Sæt stadigvæk et par vinkler undervejs.

Jeg synes ikke umiddelbart at det lignede, at murpap var nødvendigt. Kunne ikke se på billedet og det var fundament eller en stribe sten oven på fundamentet - synes det lignede en stribe sten, og så behøver du ikke pap... Så burde der ligge under.

Du spørger til mørtel. Vil du mure op i mursten eller multiplade løsningen?

 

Jeg snupper murstensløsningen. Jeg har alligevel en stor stak liggende som bare skal bruges.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis