Hjemmelavet stålskorsten?

Nogen der ved om det er tilladt at wrappe et almindeligt 150mm røgrør med 50mm isolering selv(oppe på loftrum)? Det er jo helt vilde priser for de tre meter stålskorsten jeg skal have på loftet som ikke udsættes for “klima”. Selve delen over taget vil jeg selvfølgelig gerne lave med en nøglefærdig løsning. Jeg tænker 2x25mm isolering med alufolie og forskyde samlingerne.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal spørge din skorstensfejer, han skal alligevel godkende det i sidste ende.

Vi prøver igen, i morgen --
Så meget som min skorstensfejer gik op i at det var en godkendt skorsten. Så kan jeg næsten garantere at du ikke får det godkendt. Sakset fra bolius. Alle skorstensdele skal være MK-godkendte efter de krav til materialer og konstruktioner, som fremgår af bygningsreglementet. En stålskorsten skal desuden være CE-mærket efter Dansk Standard.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det får du 99,9% sikkert ikke godkendt af skorstensfejeren.. de er små(store) konger, og du har ingen ankemulighed..
Hold dig gode venner med ham, og bid de ekstra penge i dig.. (og glæd dig over, at det måske alligevel er mere brandsikkert på hans måde)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Principielt kan man sige at du måske gerne må føre røgrør så langt du lyster før du overgår til skorsten. Men der er bare helt andre afstandskrav for rørrøret end for en færdig skorsten og her ændrer din hjemmelavede isolering intet. Din etagegennemføring kommer derfor til at ligne et brandmandshul med stang i midten. Dit loftrum vil pga dette hul komme til at høre til fyrrummet og skal opfylde samme krav mht beklædning. Det er ikke et sted det kan svare sig at være kreativ.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis