Opsætning af 2 lamper i hver sit udtag HJÆÆLP

Hej alle herinde på LDS
- Jeg står med et lille problem jeg håber i kan løse for mig.

Jeg har monteret 2 lamper i hver sit lampeudtag.
Da der sidder 2 afbrydere på tænkte jeg at den ene må være til det ene udtag og den anden til det andet.

Men nu har jeg prøvet mig lidt frem, og jeg kan simpelthen ikke få det til at fungerer. - Jeg har søgt nettet tomt, så nu tænker jeg at det var på tide at spørge herinde.

Håber der nogle herinde der lidt klogere end mig på dette :D
På forhånd tak.

Hej alle herinde på LDS - Jeg står med et lille... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jenshøj skrev den 23-09-2020 18:08:37

Det er forbindelsen mellem lampeudtag og afbryder, som der er noget galt med.
Er det lampeudtag 1 vi ser?

 Det er lampeudtag 1.

2. Hvide ledninger i M2
2. Røde ledninger i M1
4. Jord ledninger i Jord.
4. Brune ledninger i L
4. Blå ledninger i N
jenshøj skrev den 23-09-2020 18:08:37

Det er forbindelsen mellem lampeudtag og afbryder, som der er noget galt med.
Er det lampeudtag 1 vi ser?

I dette lampeudtag burde både M1 og M2 give lys. Det kunne tyde på at der er en løs forbindelse bag afbryderen.

 Men hvis der skulle være en løs forbindelse bag afbryderen gælder det alle afbrydere i lejligheden.

Jeg har 4 afbrydere der virker til det ene lys i hele lejligheden.
Men monterer jeg lampe 2 i M1 og i N er der ingen af afbryderne der virker i hele lejligheden.

Så for mig ville det virker lidt mystisk hvis der skulle være en løs forbindelse i samtlige afbrydere :D
Ok, det fremgik ikke, at der er flere afbrydere end den på billedet.
De 4 afbryderen er 2 dobbelte som den på billedet antager jeg?
jenshøj skrev den 23-09-2020 18:21:10

Ok, det fremgik ikke, at der er flere afbrydere end den på billedet.
De 4 afbryderen er 2 dobbelte som den på billedet antager jeg?

 der er 5 afbrydere i alt der kan tænde og slukke lampe 1, og ja alle sammen er magen til hinanden :)

Ok, hvis du har 5 dobbeltafbrydere med korrespondance, går det nok for vidt at forsøge at hjælpe dig her.
Ved hver afbryder er der mindst 6 ledninger - ved 3 af dem mindst 8. Og er bare en enkelt forbundet forkert, giver det problemer som dem du beskriver. Det er ret svært at hjælpe med uden at man selv står med det og evt. kan komme til at måle forskellige steder.
Jeg vil foreslå at tage fat i en elektriker (eller hvis det er en leje-lejlighed udlejeren) for at få løst problemet.

Der er også den mulighed, at jeg ikke helt har forstået præcis hvor mange og hvilke afbrydere du har, da det lyder helt vildt, at du har så mange afbrydere i en lejlighed til en enkelt lampe.
Annonce
Er det "fjederbelastede" afbrydere? Det ville være en oplagt mulighed at lave det med kiprelæer.

Søren O
Søren O skrev den 23-09-2020 21:21:28

Er det "fjederbelastede" afbrydere? Det ville være en oplagt mulighed at lave det med kiprelæer.

 Ja det er fjederbelastet kontakter - Hvad skal det sige?

Med kiprelæer og fjederbelastede afbrydere slipper du for "bøvlet" med korrespondenceafbrydere, og det er let at tilkoble eller fjerne en afbryder.
Alle afbrydere forbindes til samme "signalledning", som så går videre til et kiprelæ. Dette relæ tænder eller slukker for strømmen når det får en impuls. Måske er kiprelæet indbygget i tavlen sammen med dine gruppeafbrydere. Et billede af eltavlen vil hjælpe.

Søren O
Søren O skrev den 23-09-2020 21:36:56Med kiprelæer og fjederbelastede afbrydere slipper du for "bøvlet" med korrespondenceafbrydere, og det er let at tilkoble eller fjerne en afbryder.
Alle afbrydere forbindes til samme "signalledning", som så går videre til et kiprelæ. Dette relæ tænder eller slukker for strømmen når det får en impuls. Måske er kiprelæet indbygget i tavlen sammen med dine gruppeafbrydere. Et billede af eltavlen vil hjælpe.

 Forstår jeg ikke lige helt, men du får lige et billede af el tavlen 

Ved siden af dit hpfi relæ nederest i tavlen sidder der 2 relæer,
Det ene ligner et hager kip relæ , det andet ligner en lysdæmper.
Tit kan man via en knap på fronten af disse relæer tænde og slukke for undgangen, dette burde så sende spænding ud i lampeudtagene enten på M1 eller M2
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis