Oplægning af spær på tagrem (fladt tag)

Hej LDS'ere

Jeg er i gang med at bygge et fladt tag (hældning 1:40) og nået til at montere spær (45x295mm) som hviler på en tagrem i hver ende af spærret. Der skal senere tagpap og tagterasse ovenpå, så jeg vil gerne have at konstruktionen er så solid som mulig.

Tegning og dimensioneringen har jeg allerede fået hjælp til af en ingeniør, men jeg har et helt lavpraktisk spørgsmål i forhold til opstilling af spær.

De fleste af spærrene har en lille naturlig skævhed - det som de kalder "cup" på dette billede: https://contentgrid.homedepot-static.com/hdus/en_US/DTCCOMNEW/Articles/how-to-choose-lumber-section-12.jpg

Mit "problem" er at når jeg monterer spærrene med vinkelbeslag, så bevirker den naturlige skævhed at spærret ikke ligger vinkelret på tagremmen. Jeg har forsøgt at illustrere det på nedenstående tegning som viser 2 spær der hviler på en tagrem. Det spær til højre er stærkt overdrevet for at skitsere problemet mere tydeligt.

Mit spørgsmål er om lasten bliver overført korrekt til tagremmen eller hvor stor en skævhed man kan tolerere før det bliver et konstruktionsmæssigt problem.
På forhånd mange tak for hjælpen.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan skære nogle blokke af overskydende spærtræ som du sætter på tværs mellem spærene. De vil rette dine skævheder væsentligt op, samt være med til at fordele lasten endnu bedre, da punktlast på taget vil bliver overført til nabospær også.

De skal sidde 90grader på, så der bliver dannet små firkantede "kasser".

Sæt dem over hver rem, men også hver meter f. Eks. hen over spændet. 

Elektronikteknikeren
Hej Gregersen og ev elmand

Mange tak for svar begge to. Bare for lige at være helt sikker, så nåede jeg lige at tage et mål og et par billeder i dagslys så de kommer her.

Det meste skæve spær er det længst til højre

Jeg målte efter med en vinkel på spæret længst til højre og der er 10mm mellemrum i bunden fra vinkel til spær:

Vil i mene at det er "godt nok" :)?
Der skader ihvertfald ikke at sætte et stykke ind til afstivning ved enderne og evt midtpå. Det vil også gøre dit krydsmål på overfladen mere ret ift den underliggende konstruktion. Teknikken er også anvendt ved træterrasser for at forhindre bjælkerne i at kæntre, i tag kan der dog være hensyn ifm isolering og ventilation.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nej den viste krumning er intet problem.
Men skal man alligevel have et vindbræt for at standse vinden fra at gå i isolering, og det skal man, kan man lige så godt bruge den metode jeg foreskriver.
Husk luftspalte over isolering. 

Elektronikteknikeren
Kunne man ikke “tvinge” spæret på plads med en skruetvinge. Det gjorde jeg på mit skur, dog brugte jeg bjælkesko. Det bliver sgu da træls at isolere når afstanden varierer så meget?

Bare kald mig BBB 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis