Røgtæthed overstiger krav for køretøj!!!

Hej Forum
Jeg har for nyligt haft min Audi a4 b6 avant 1.9 tdi fra 2002 (202.000km) til syn. Bilen dumpede dsv synet på grund af for høj røgtæthed ved udstødningsgassen. Den blev målt til 2,8 m-1, mener han sagde grænseværdien lå på 0,6. (Bilen har ikke partikelfilter)

Hvordan får jeg den til at forurene mindre? Manden ved syns hallen sagde at den skulle have noget additiv til brændstoffet, hvilket ville mindske udledningen. Er der andre ting som jeg også burde gøre?

Har selv læst mig frem til at skifte luftfilter, køre en tur med meget høje omdrejninger, fjerne al sod fra EGR ventil og indsugningsmanifolden (hvis man selv kan), olieskift + filter m.fl.... Er dog lidt i tvivl om hvilken af disse ting som faktisk gør en forskel?? Eventuelt nogle som selv har haft held med lignende problem.
På forhånd tak:))
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville starte med at hælde noget addektiv i tanken, mener at det f.eks. hedder Bell Add. Så ville jeg nok køre en tur -gerne ca. 50 km med høje omdrejninger, så motoren bliver rigtig varm.
Derefter en tur hos f.eks. Quickpoint til en gang rensning med brint.
Det er et relativt billigt forsøg inden større indgreb.
Korte ture og lav hastighed vil "slå en dieselbil ihjel".

Søren O
Jeg dumpede på det samme til syn og gjorde følgende: købte noget STÆRK diesel additiv. (pro tec P1241) hældte det i en halvfuld tank og kørte motorvej i 3-4 gear med 5000omdrejninger i 30min frem og retur... det fik min ned på 0,3 (med partikefilter)

Det kan jeg nu prøvet bell add 1d og 2d (til tanken og indsugning) og føler faktisk at bilen kører og starter bedre. Kan det ikke evt. være en defekt sensor som gør at motoren kører for rigt osv...?
med hensyn til bell add , så bruger jeg det på ca hver anden tankning , også selv om jeg kører mange  lange ture , ca 700 kun afbrudt af tissepauser mv ,
kører Hyundai i30 1,6 diesel fra 2013 , der har rundet de 350 000 km uden problemer .............

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
den skal bare ud og have noget pedal i 15 min så den bliver godt varm så er den helt sikkert under værdien
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis