Jord og nul

Hej

Dete vedrører en installation i udlandet.
Jeg ved at der er et begreb med nulling af jord. Er det de har gjort i min strømtavle,
Den har to nul skinner og en faseskinne. derimellem er sikringrerne "klikket" på.
Det der undrer mi er at der er et symbol med jord på nulskinnen, og der er der tilsluttet et jordkabel.

Det er jo så tilsyneladende den måde det gøres på i det pågældende land. Nu er mit spørgsmål så hvordan påvirker det mine apparater, for på den måde er der jo ikke en ledning fra jord til kabinet på apparaterne?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kabinettet på dine apparater er sikkert forbundet til en skinne med jordforbindelse gennem din stikkontakt eller, hvordan tilslutningen ellers er lavet.
Nulling er en måde at lave beskyttelse mod farlige spændinger på.  Du ville måske få et bedre svar, hvis der var et billede af din gruppetavle, så det var nemmere at se, hvordan det var lavet.

fase
Disse diagrammer og billedet ligner meget vores. P.g.a. corona kan jeg ikke være i huset lige pt. Derfor fandt jeg disse til illustration af hvordan de forbinder jord til 0-skinnen.
På det nederste billede (G-safe R8) kan i se at der er monteret et HFI relæ på vores. Derudover er der yderligere et relæ der kan indstilles med mAmp, som jeg ikke skal kloge mig på hvilken funktion har.
Håber det kan hjælpe med at belyse hvordan de monterer i pågældende land :-)

Hvis man kan justere mA er det nok følsomheden på hpfi relæet. Hvilket område kan man justere indenfor? 

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 23-09-2020 16:47:15

Er det mon i US&A du har denne installation?

 Nej, det er et G Safe model G-safe R8 og jeg har monteret det med 13 A sikringer:-)

Og det er i Thailand :-)
Annonce
Gregeren skrev den 23-09-2020 17:11:34Hvis man kan justere mA er det nok følsomheden på hpfi relæet. Hvilket område kan man justere indenfor?

 6 mA / 10 mA / 20 mA / 30 mA

Ja det er følsomheden på fejlstrømssfbryderen. I dk er normen 30mA hvilket din også står på.
Det ser fornuftigt.

I det viste eksempel med de 2 nul klemmer er der ikke anvendt nulling, men jording.

Ellers ville der være en forbindelse mellem jord klemmen og nul, hvilket ikke ses.
Så beskyttelsen her består af jord og fejlstrømssfbryderen. 

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 23-09-2020 17:41:17

Ja det er følsomheden på fejlstrømssfbryderen. I dk er normen 30mA hvilket din også står på.
Det ser fornuftigt.

I det viste eksempel med de 2 nul klemmer er der ikke anvendt nulling, men jording.

Ellers ville der være en forbindelse mellem jord klemmen og nul, hvilket ikke ses.
Så beskyttelsen her består af jord og fejlstrømssfbryderen.

 ja, det er rigtigt at på det øverste billede er der ikke nulling, men på min er det samme skinne :-)jeg kan desværre ikke finde et billede på nettet af min tavle


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis