Ny bolig, men fyret får påfyldt vand jævnligt

Jeg har købt en bolig med et fyr der får påfyldt vand jævnligt - angiveligt hver 14. Dag... jeg har endnu ikke overtaget endnu, men vil gerne være velforberedt til når jeg gør.Er det korrekt antaget at dette er tryk ekspansionsbeholderen med den sorte ring rundt om, og det kan være den der laver balladen?Eller har jeg slet ikke sådan en beholder?Hvis ikke hvad er det så, og hvad går det til?
På forhånd tak. 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner mere en åben ekpansion, det passer også bedre med den gamle kedel. Den er nok ikke skyld i noget påfyldning.
Mvh.
Mikkel
Velkommen på LDS.
Det er en gammeldags "åben" ekspantionsbeholder du har, og den kører med meget lavt anlægstryk.
Det lyder ikke godt hvis der skal påfyldes vand hver 2. uge. Der er helt sikkert noget der er utæt.
Ved at fylde vand på jævnligt, tilføres der også ilt, og så går "tæringsprocessen" for alvor igang.
Jeg vil anbefale dig at forlange en "fejlfri" trykprøvningsrapport med 2,5 bar anlægstryk.

Søren O
Formoder der er radiator du har, er det muligt og lukke for tilgangen ud til disse, så vil du se om problemet forsvinder, hvis det stopper så er det på vej ud til radiatorne fejlen ligger.
Søren O skrev den 22-09-2020 15:57:01

Velkommen på LDS.
Det er en gammeldags "åben" ekspantionsbeholder du har, og den kører med meget lavt anlægstryk.
Det lyder ikke godt hvis der skal påfyldes vand hver 2. uge. Der er helt sikkert noget der er utæt.
Ved at fylde vand på jævnligt, tilføres der også ilt, og så går "tæringsprocessen" for alvor igang.
Jeg vil anbefale dig at forlange en "fejlfri" trykprøvningsrapport med 2,5 bar anlægstryk.

tak, og tak for hurtig respons.
 Det er lidt for sent for mig at forlange desværre.

Er der nogen måder at lokalisere utætheden på?
Udover at brække gulve op... for det er vel ikke nok bare at fjerne parket gulvet, der skulle være beton nede under, men er rørene ikke støbt i betonen?

jetdirect skrev den 22-09-2020 18:11:15

Formoder der er radiator du har, er det muligt og lukke for tilgangen ud til disse, så vil du se om problemet forsvinder, hvis det stopper så er det på vej ud til radiatorne fejlen ligger.

Det er radiator ja, kan man specifisere det til en enkel radiators rør, på nogen måde? 

Annonce
Hvor stort er trykket på anlægget før og efter påfyldning af vand?

fase
Åbne ekspansionsbeholdere taber altid vand over tid, det fordamper simpelthen - men den sorte beholdere allerøverst vil jeg nu ikke mene er en ekspansionsbeholder, det er en gennemløbsvarmvandsbeholder.  

Ps. Salamanderkedlen (tror jeg det er) er noget af det mest uøkonomisk og mest miljøbelastende opvarmningsform der findes - gør dig selv og miljøet en tjeneste - skrot lortet.   
Vandvarmeren sidder da lige over fyret. Beholderen øverst et ikke nogen gennemløbsvandvarmer. Der går et rør op i bunden (til ekspantion), og en slange ud fra toppen. Det er overløbet.
Trykket i varmeanlægget er ikke ret stort, nok max 0,2 bar over kedeltop (2 m ws). Det er rundt regnet 1/10 af trykket i et anlæg med trykekspantion.

Søren O
Du kan få et firma eller dit forsikringsselskab kan rekvirere det, til at sende sporstof rundt i anlægget. Det afslører alle utætheder.

du har en åben ekspansionsbeholder trykket er meget lavt .kedlen er en gl salemander kedel måske en gl oliekedel  efter installation at dømme  .Det kan dog også være en gl ombygget kokskedel så har den vandrist i bunden hvor man på et tidspunkt har sat en oliebrænder på  .installationen er desuden ulovlig pga af det pex rør der løber fra kedel og op til ekspansionsbeholder. Dette rør skal være et jernrør .kedlen er ikke speciel økonomisk men røgvender i toppen så hjælper det lidt på det.Dit vandforbrug kan være fordi de fyre hårdt i kedlen så vandet koger af kedlen .Det kan dog også sangtens være inde i kedlen men så plejer man at kan se det. Man kan godt rep kedlen da den er samlet med koniske rør men tiden er løbet fra den type kedler så en udskiftning er vil være mere økonomisk. Der er ret store tilskud at hente ved at udskifte gl oliekedler
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis