Fra stikkontakt til forlængerledning - er det lovligt?

Hej!

Jeg kunne godt tænke mig at bygge sådan en fætter her ind i et bord:
Men må jeg det? Kan jeg bare sætte et 2-benet stik i enden, og så connecte den som en "normal" forlængerledning til min stikkontakt i væggen?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I princippet så bør det være lovligt da du forbinder den med en alm stikprop i din eksisterende stikkontakt i samme rum som bordet
Formoder bordet kan der flyttes med
Du skal blot bruge den af producenten foreskrevne dåse til det materiale bordet er lavet af.
Endvidere skal bruges blød ledning, gerne 3g1,5 kvadrat som afsluttes med terminalrør i udtaget i bordet, da der normalt bruges stiv ledning. Stiv ledning duer dog ikke som forlængerledning. 

Elektronikteknikeren
Tak for svar! Kan terminalrøret udskiftes med almindelig krympeflex eller er det ikke "stift" nok (jeg har nemlig ikke lige sådan en tang liggende)?

"Bordet" er i virkeligheden et natbord i MDF der skal fastmonteres på væggen. Der vil derfor hverken være direkte adgang til ledningerne bagpå efter installation, og heller ikke være megen rykken rundt.
Du kan ikke erstatte terminalrør med krympeflex

Som en nødløsning kan du fortinne ledningsenderne, med en loddekolbe, i stedet for at bruge terminalrør.

Vi prøver igen, i morgen --
det kan godt lade sig gøre og få ledninger ind i hullerne hvis man snor dem stramt, har lige testet det.

vedr fast montagen, det vigtige er den skal monteres med stikprop til stikkontakt så den kan tages ud uden problemer 
Annonce
Terminalrør sættes på den af-isolerede del, og presses. så vil den kunne gå i de fjederklemmer der på stikkontakten.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og da stikkontakten er med jord, skal tilledningen, hvis det skal være rigtigt, også være med tre ledninger ligesom stikproppen skal være med jord. Der skal selvfølgelig være et underlag af en art, så også bagsiden er berøringssikker.

fase
Ahh. Det var mig der misforstod hvad terminalrør var :). Jeg har en loddekolbe, så kan bruge det som løsning B, hvis det ikke virker at sno ledningerne. Og ellers må jeg jo bare købe terminalrørene :).

​Og ja, planen var en montering med stikprop i normal stikkontakt :).

@S. Fabrin stikkontakten (både den jeg vil installere og den jeg vil tilslutte den til) er uden jord, så burde ikke være et problem.
Hvis du ser godt efter er den stikkontakt en schukostikkontakt, så den er med jord. At du så tilslutter den uden jord, er din afgørelse. Jeg har blot gjort opmærksom på det. Du kan også se at jeg har fremhævet noget i mit indlæg.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis