Må rørene gemmes væg bag gipsvæg med lem i?

De her vandrør, er desværre placeret i mit nye planlagte soveværelse. Må jeg, hvis jeg laver en inspektionslem, gerne bygge en gipsvæg til at gemme dem bagved? Jeg tænker lidt, om de kan gøre så der dannes fugt/råd omme bag
væggen? Det skal lige siges, at de skal bruges til køkkenet der kommer til at stå lige op af soveværelset en meter til venstre de bedte hilsner

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lidt uklart om der er tale om en ydermur og om du har tænkt dig at isolere - for så er det ikke en god ide med en inspektionslem, da den vil bryde den dampspærre der skal være i en sådan konstruktion.
Hvis det blot er en indvendig væg har jeg svært ved at se hvad problemet er og du burde godt kunne sætte en gipsvæg op med inspektionslem i.
Faktisk er der blandt eksperterne diskussion omkring man overhovedet behøver en inspektionslem i en gipsvæk, da den let kan skæres op - jeg synes selv det er lidt noget fis og der bør være en lem, da det jo ødelægger væggen at skære den op....men jeg er heller ikke en klog ekspert :)
Tak for svar 
Der er tale om en indermur, der går op mod et adeværelse .
Nej, det har du også lidt ret i, men skulle det ske, at man skulle ind til det, ved eks skift af opvaskemaskine, er det måske meget fint at have i forvejen, selvom man også kunne lave hul til den der, hvis der var brug for den.
Er det mon nok med et enkelt lag gips eller skal jeg lave to lag? 
Det vil være noget fusk at trække vand herfra ( vandhanen ) og til køkkenvask og opvaskemaskine i et andet rum. Det er klart at man bør forlænge selve rørene og så få vandhanerne under vasken. Det gælder også afløbet som kan hugges lidt ind i muren hvis der ikke er plads. Du skal nok have hugget lidt mere fri så du sikrer at der er fald på røret uden at det kommer for tæt op under vasken i det nye køkken.
Det man så kan diskutere er om man skal kunne komme til samlingerne på vandrør.
Det kolde rør  skal under alle omstændigheder isoleres da der ellers kommer ret meget kondens bag din væg. Men det er naturligvis også godt at isolere den varme.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
det lyder som Der skal en vvs’er til? Det skal siges at der bliver bygget en væg ud i rummet mellem rør oG afløb. På den ene side af væggen er der soveværelse (Venstre) og køkken på højre side, der skal følge væggen ud i rummet, hvor håndvask og opvaskemaskine står allerførst. 

Annonce
Der er vel en samling inde på badeværelset? Så det rigtige ville nok være at trække nye rør derfra og få dem rillet ind i væggen og ført hen over afløbet og ind i køkkenet. 

Bare kald mig BBB 
Kategorina skrev: Det skal siges at der bliver bygget en væg ud i rummet mellem rør oG afløb
Så ender vandhane jo i køkkenet, og skal så bruges der. Det er tilsyneladende kobber rør og de kan godt bøjes så de kommer hen bag vaske skabet.
Så det er et spørgsmål om de kan nå.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville trække nye 15mm pex "rør i rør" fra badeværelset når det nu er lige på den anden side. Det er den bedste langsigtede løsning. Så kan du også slippe for at lave gipsvæg som tager af rummets dybde.

Afløb kan måske også trækkes på badeværelset?
Ja det er alt sammen aut. Vvs arbejde i princippet. 

Elektronikteknikeren
Naturligvis er det den bedste løsning. Afløbet lægges ind i en udhugget rille i væggen.  Når man hugger med fladmejsel undgår man at hugge ret meget vinkelret ind imod væggen, men mere skråt. Så har men mindre risiko for at eventuel fliser springer af på badeværelse side

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det lyder som en ret dyr løsning med pex rør fra badeværelset. Men det lyder til, at det ville være en uansvarlig handling, af tilkoble håndvasken og lade vandrør køre om bag væggen.

Selve afløbet kommer til at være på køkken delen. og vasken kommer til at være det første, så afløbet er vel intet problem? Har lige prøvet af tegne på billedet
​Muren ved det røde er revet ned. Det blå er hvor den nye væg kommer til at være, og det orange er der den nye vandhane er

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis