Affugter til brug ved tørring af vasketøj

Hejsa

Jeg har, i flere nyhedsbreve, set anbefalet at man anvender en affugter, til at hjælpe med at tørre vasketøjet.. formålet er at slippe for en tørretumbler, kunne tørre tøj i stuen, undgå surt vasketøj grundet for lang tørretid (eller for tæt pakket tørrestativ?)
Kan nogen af jer gøre mig klogere? Er det overhovedet en god idé? Hvis ja, kan I så også gennemskue markedet? Jeg synes det er meget svært..  behovet er som nævnt blot til tørring af tøj.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvorfor ikke en tørretumbler - beregnet til opgaven??
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
den er meget dyrere og ikke nær så effektiv 
Energimæssigt tænker jeg ikke der er en besparelse. 

Mvh. Christian M
 

Jeg synes da det lyder som en god ide. Så på coop  en affugter til et rum op til 100m2 autostart og tøjtørringsprogram. 260w  Så får man osse renset luften i lokalet. Vi tørre selv tøj ude på snor under tag, men en vinter som sidste er det umuligt at tørre tøj ude pga høj luftfugtighed. Så der bliver det tørret i gangen ved badeværelset. Det fungere fint. Med en affugter ville det da være perfekt. Tænker jeg.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Vi forsøger os også med udendørs tøjtørring, men tyer desværre al for ofte til at tørre indendørs. Det går bare så meget hurtigere..

Jeg har ikke målt på luftfugtigheden, om vi lufter nok ud, men tænkte primært affugtere, som en hjælp til at tørre tøjet lidt hurtigere, uden at skulle have en decideret tørretumbler.
Sidegevinsten med lavere fugtighed, luftrensning, er jo bare et ekstra plus.
Men er det overhovedet en god idé, opfundet blot for at sælge flere affugtere?🙂

Har nogen herinde mon erfaring med at benytte affugter, til tøjtørring?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg tænker også æstetik - vi tørrer den smule, der ikke skal/kan komme i tumbler - enten udendørs (men det er et sats, når man bor på landet) - eller i gæstebadeværelset i brusekabinen.. Jeg kunne ikke drømme om at have det til at flyde i en gang eller andet, hvor vi selv skal gå og kigge på det..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
lyhne1 skrev den 22-09-2020 07:53:39

Vi forsøger os også med udendørs tøjtørring, men tyer desværre al for ofte til at tørre indendørs. Det går bare så meget hurtigere..

Jeg har ikke målt på luftfugtigheden, om vi lufter nok ud, men tænkte primært affugtere, som en hjælp til at tørre tøjet lidt hurtigere, uden at skulle have en decideret tørretumbler.
Sidegevinsten med lavere fugtighed, luftrensning, er jo bare et ekstra plus.
Men er det overhovedet en god idé, opfundet blot for at sælge flere affugtere?🙂

Har nogen herinde mon erfaring med at benytte affugter, til tøjtørring?

 Det er absolut en rigtig god ide med en affugter.

Vi bruger dog også tørretumbler, især når tøjet skal tørres hurtigt. Den kan dog være hård ved visse typer tøj, som krymper, men til gengæld bliver for eksempel håndklæder dejlig bløde.
MEN - sådan en tørretumbler tager sig betalt på elmåleren, så derfor anvender vi de andre tørremidler hvis det er muligt. Først og fremmest er det jo oplagt at hænge tøjet ud på tørresnoren. Dels tager Vorherre sig ikke betalt og dels dufter tøjet dejlig frisk bagefter.
Næste og meget anvendte metode i huset er brugen af affugteren. Den bruger vel omkring en tiendedel af tørretumblerens effektbehov. Vi har et stort hus og et garderoberum med plads til et tørrestativ. Her står tøjet natten over med affugteren på arbejde. Et fyldt tørrestativ med vådt tøj indeholder flere liter vand. Det skal man lige gøre sig klart, hvis man stiller det i huset. Vandet flytter sig bare og rummets fugtighed stiger tilsvarende, og hvad sker der så?

Næh - vandet skal væk, så start med at sætte tørrestativet udenfor, hvis vejr, tid og plads tillader det. Hen mod aften stilles tørrestativet ind i et lukket rum med affugteren. Affugteren skal jo ikke affugte hele huset - vel?
Når du så har set hvor meget vand der er udskilt over natten er du overbevist!

En anden ting er at affugteren er ganske effektiv til at affugte bilen gennem vinteren. Jeg gør det et par gange. Kender du det at komme ud til en frostkold bil med is på indersiden af ruderne? Not so nice. Det skyldes selvfølgelig akkumuleret vand i måtterne.
Løsning: Tag løse gulvmåtter ud af bilen efter du kommer hjem fra arbejde. Sæt affugteren ind og få den arrangeret så den står plant. Lad den køre natten over og du vil få en anden bil! Muligvis vil du også blive overrasket over hvor meget vand du lige har renset kabinen for.

Vores affugter er købt for cirka en tusse hos Harald Nyborg.
Det er den slags erfaringer jeg er ude efter.
Jeg har virkelig svært ved at gennemskue, om det er smart eller blot salgsgas 🙂

Det giver nok mening at anvende den løsning i et så lille rum som muligt..

Jeg kiggede lige på en ny tørretumbler, den var normeret til at forbruge 1,6kwh per cyklus(jf. Energimærket)
En affugter vil så kunne køre 10 timer med et forbrug på 160w (Den lille Eese Emil, har den max-effekt) jeg ved ikke om den kører max-ydelse i 10 timer eller mere/mindre?..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 22-09-2020 19:49:37

Det er den slags erfaringer jeg er ude efter.
Jeg har virkelig svært ved at gennemskue, om det er smart eller blot salgsgas 🙂

Det giver nok mening at anvende den løsning i et så lille rum som muligt..

Jeg kiggede lige på en ny tørretumbler, den var normeret til at forbruge 1,6kwh per cyklus(jf. Energimærket)
En affugter vil så kunne køre 10 timer med et forbrug på 160w (Den lille Eese Emil, har den max-effekt) jeg ved ikke om den kører max-ydelse i 10 timer eller mere/mindre?..

 Affugteren erstatter ikke vores tørretumbler, som så til gengæld kun sjældent kører om sommeren.

Vores affugter heder Toyotomi og forbruger 210 Watt. Det kan ikke skrues ned. Den kan indstilles til at køre kontinuerligt, men den kan også indstilles til at køre 2, 4, 6 eller 8 timer. Desuden kan man sætte den til at stoppe når fugtigheden når under 80, 60 og 40%.
Det kan for eksempel være en god ide at anvende den i soveværelset. De fleste kender nok fugten på indersiden af vinduet når man er stået op. Det klarer vi typisk ved at lufte ud. Har du så glemt det åbne vindue til når du skal i seng igen en vinterdag, så bliver du glad for dynen 😏 I stedet kan du sætte affugteren til at køre i et par timer.

P.S. Jeg har ikke økonomiske interesser involveret.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis