Fjerne mur - kan gulvet fixes?

Hej

Vi skal til at ordne vores køkken. For at få åbnet mere op til køkkenet vil vi gerne have fjernet en mur. Problemet er så at der vil komme et hul i laminatgulvet.
Er der mulighed for at gøre det pænt igen og hvad hvis denne type laminatbrædder ikke længere er i handlen?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke kan købe det mere, må du på jagt efter en stump på nuværende gulv, et sted hvor det ikke kan ses. Måske der f.eks. ligger noget under køkkensoklen eller under andre skabe. Bag døren, under sofaen - ja bare et sted hvor du kan "stjæle det", uden at det ses.
Selv hvis du kan købe det nyt, kan det i øvrigt være en fordel at bruge nogle af det eksisterende gulv til at lappe hullet pga. eventuel farveforskel, og så ligge det nye et sted hvor det er mindre synligt.

Hvis væggen er lidt skæv, kan der være savet ud i de nuværende brædder under fodpanelet. Så måske du får brug for mere end 1 bræt.
Så hvis jeg kan få fat i et par matchende brædder vil det se ok ud? Hvordan vil jeg kunne få det sat ordentligt fast, når det er midt i gulvet?
Hvis fer/not (eller hvad man nu skal kalde det på moderne kliksystemer) stadig eksister på de tilstødende brædder, kan du fjerne underdelen af noten på det bræt, som skal ligges i. På den måde kan det klikkes fast i den ene side og vippes ned. Den anden side med manglende underkant af not må limes til det tilstødende bræt mellem overside fer og undersiden af not. Endestød limes. Når det er monteret stilles noget tungt ovenpå indtil limen er hærdet.
Alternativt, alt efter hvor stor en renovering du har gang i, er at pille gulvet i køkkenet op og ligge det igen. Det ser trods alt overkommeligt ud.
Personligt bryder jeg mig ikke om at man kan se, at der har været en væg, så vil være meget omhyggelig med at sikre at farven på nyt bræt matcher gammelt perfekt.

I øvrigt synes jeg det er gået lidt galt for gulvlæggeren i køkkenet, hvor samlingerne er forskudt med under 10 cm og gentages mange gange efter hinanden. Jeg havde nok spredt samlingerne mere ud over hele gulvfladen, som i det tilstødende rum.
Hvad skal jeg bruge til at lime gulvet fast? Montagelim, fliseklæb eller noget helt tredje?
Annonce
Lim samlingerne med trælim.
Ikke noget i bunden af gulvpladen ned mod betonen?
Nej, gulvet skal kunne bevæge sig. Hvis du limer det fast mit i rummet, får du problemer når årstiderne skifter.
Men underlaget under gulvet skal naturligvis være plant.

Antaget selvfølgelig, at dit gulv ikke allerede er fuldlimet over det hele, men det tror jeg nu ikke det er.

Lige den første video, der kommer frem ved søgning, som viser hvad jeg mener:
Alletiders. Tak for hjælpen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis