Hej alle!
Vi har selv installeret genvindingsanlæg i huset og jeg har lige ført kondensslangen fra anlæg til afløb.
Jeg er dog løbet ind i et problem - vandet løber ikke igennem af sig selv, men skal have lidt hjælp for at komme igennem (bevæge slangen).
Vedhæftede billede skitserer opbygningen af systemet. Hvor går det galt?
Lige pt. har jeg enden af slangen i en stor gryde ved siden af afløb og har hældt vand i kondensbassinet i anlægget. Jeg kan fylde bassinet til renden (ca. 2 liter) og der sker intet før jeg begynder at bevæge slangen lidt enten på loftet eller i ved afløb. Når vandet så er løbet igennem trækkes der luft med ned i slangen.
Jeg tænkte at når niveauforskellen er så stor så ville det komme helt af sig selv - dette er ikke tilfældet. Der er ikke skarpe bøjninger på slangen og når vandet først løber så løber det fint igennem.
1. Skal der være hæld hele vejen? (pånær loop'et). Pt. er anlægget placeret over en stor plastbakke (for at undgå vand på loftet hvis der skulle opstå problemer med afløb). Dette betyder at slangen skal udover kanten på denne bakke, men forårsager kun en niveaustigning på ½-1 cm. Kan det have betydning - for så kan jeg blot skære et hul i bakkekanten.
2. Kan det være loop'et der er problemet?
3. Har luft i slangen betydning? Der trækkes som sagt luft med ned når vandet løber igennem.
Forslag modtages med kyshånd! På forhånd tak for hjælpen!