Kondensslange - gennemløbende vand

Hej alle!

Vi har selv installeret genvindingsanlæg i huset og jeg har lige ført kondensslangen fra anlæg til afløb.
Jeg er dog løbet ind i et problem - vandet løber ikke igennem af sig selv, men skal have lidt hjælp for at komme igennem (bevæge slangen).
Vedhæftede billede skitserer opbygningen af systemet. Hvor går det galt?
Lige pt. har jeg enden af slangen i en stor gryde ved siden af afløb og har hældt vand i kondensbassinet i anlægget. Jeg kan fylde bassinet til renden (ca. 2 liter) og der sker intet før jeg begynder at bevæge slangen lidt enten på loftet eller i ved afløb. Når vandet så er løbet igennem trækkes der luft med ned i slangen.

Jeg tænkte at når niveauforskellen er så stor så ville det komme helt af sig selv - dette er ikke tilfældet. Der er ikke skarpe bøjninger på slangen og når vandet først løber så løber det fint igennem.

1. Skal der være hæld hele vejen? (pånær loop'et). Pt. er anlægget placeret over en stor plastbakke (for at undgå vand på loftet hvis der skulle opstå problemer med afløb). Dette betyder at slangen skal udover kanten på denne bakke, men forårsager kun en niveaustigning på ½-1 cm. Kan det have betydning - for så kan jeg blot skære et hul i bakkekanten.

2. Kan det være loop'et der er problemet?

3. Har luft i slangen betydning? Der trækkes som sagt luft med ned når vandet løber igennem.

Forslag modtages med kyshånd! På forhånd tak for hjælpen!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis slangen løber opad ved bakken, har du i princippet 2 vandlåse efter hinanden. Det virker ikke. Når du bevæger slangen, får du sandsynligvis fjernet første vandlås, og da der så kan komme luft til anden vandlås, virker det.
Et billede af slange og bakke vil nok kunne be/afkræfte om det er problemet.

Og overvej om du behøver dit loop. Hvis du har ført slangen til et eksisterende gulvafløb, så behøver du jo ikke den ekstra vandlås som loopet laver

Bare kald mig BBB 
Jeg kan heller ikke se formålet med det loop. Så start med at tage den væk. Hvis stigning over kanten på loftet er mindre en højden på den indvendige beholder i anlægget, så starter udløbet når det løber over den lille stigning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for de gode råd allesammen. Jeg prøver at lege lidt videre med systemet i den kommende weekend. Jeg har nu lagt slangen således der er fald hele vejen. Loop'et har jeg lagt da kondensbassinet sidder i udsugningen - og der skulle eftersigende kunne suges "falsk" luft ind hvis der ikke enten monteres vandlås eller laves et loop.
Der skal også være en vandlås hvis det sidder på udsugningen. Men der må kun være en vandlås du kan kun flytte væske hvis der kommer luft ind i systemet

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis