El i havehus

Jeg har bygget et havehus og vil gerne have indlagt el i det.
huset står på fliser, og det er umiddelbart svært at få gravet mm og indlagt på traditionel vis.

Mit spørgsmål er: Må man benytte “campingvognmodellen” dvs CEE godkendt udtag fra måleren, CEE godkendt kabel og og stik i havehuset, og dermed føre strøm rundt i havehuse (af en elektriker)  ? Jeg har spurgt den lokale elinstallatør, og han ved det faktisk ikke.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis huset har status af skurvogn eller anden midlertidig konstruktion, som står løst på fliser, burde den omtalte løsning være mulig.

Men så skal den jo ikke være registreret som en del af din bygningsmasse på bbr.

Men jeg forstår ikke hvorfor i ikke kan grave en lille rende til et installationskabel? 

Elektronikteknikeren
Havehuset er på 20 kvm og er forankret til en større fliseterrasse. Adgangen til eltavlen er noget besværlig ift havehusets placering. Derfor er nedgravning/undergravning under fliser et større projekt. Havehuset ender på BBR.
Skal havehuset være flytbart før campingvognsløsningen er lovlig? Findes der regler omkring dette?
hvordan er reglen hvis vi nu kalder havehuset for redskabs rum,  Ideen med et væg CEE stik gør blot man kan trække et løst kabel til skuret
Vi er lidt ude i en gråzone med hytten, den står på fliser, men er registreret på bbr.
Hvis man argumenterer for at den ikke bliver stående for evigt, kan man nok betragte løsningen som ok. Teknisk er der jo ikke noget uforsvarligt i løsningen, blot kablet trækkes efter forskrifterne, dvs. liggende hen ad jorden i en bakke så den ikke køres over af græsslåmaskine osv.

Det ville jeg ikke være så bange for nu og her, men ved salg af egendonmen kan det se lidt spøjst ud.

Kabelbro:
Link

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis