Afretning inden Sundolitt

Hej,

Jeg skal så småt i gang med at bygge gulv op. Jeg vil lave det uden beton, da det gør hele processen nemmere - det er vel det der kaldes et svømmende gulv?

Jeg har via Sundolitt læst op på hvad der skal bruges, jeg er dog ikke helt klar på om jeg kan/må bruge leca/letklinker lagt ud i 30-50mm tykkelse, eller om jeg skal afrette med f.eks ovntørret sand, inden jeg ligger isoleringen?
Lige nu er bunden ret ujævn, og letklinkerne ville gøre arbejdet med at få rettet isoleringen op en del nemmere, tænker jeg.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Letklinker kunne være en løsning, men ikke det nemmeste. Ovntørret sand vil jeg slet ikke anbefale, det er umulig at få stampet og jævnt, og det at det er tørt har ingen betydning.. Så hellere almindelig sand / grus som man bruger til at rette af før fliser på terrasse.
Det skal også stampes så det er fast, og afretningen her bestemmer din gulv højde og nivelering.
Husk at måle på dine sundolit plader. Jeg er blevet snydt med 200 mm sundolit som kun var 195 mm Her skulle det nye gulv matche et eksisterende gulv i præcis samme højde. Så der manglede pludselig 10 mm

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg tænkte egentlig at det ville være nemmere at afrette letklinker end sand, men det er så nok ikke tilfældet. Min bund er temmelig ujævn, så havde håbet på en lille genvej til at gøre projektet lidt nemmere.
jeg har godt set nævnt flere steder, at Sundolitt ikke altid holder målet, tak for advarslen.

Du kan sagtens bruge letklinker, men det er vel umiddelbart en lidt dyrt løsning? Hvis du ikke vil bruge letklinker, men ønsker en nemmere løsning end stampet grus, kan du også bruge 4-8mm perlesten. 
Uniddelbart er prisen den samme.
Jem&Fix sælger en bigbag afrettersand for 739 plus 299 i levering. Leca 10-20 coated koster 70kr pr pose, som jeg skal bruge 13 af, hvis jeg regner med 5cm lag. Dertil er det noget lettere at bære ind og håndtere, hvilket er den største fordel. Perlesten kan jeg se ender i samme pris, men måske også relativt tungere arbejde?

Her kører vi til den lokale entreprenør / vognmand med en trailer, det koster meget mindre. Eller få leveret 1 m3 sand som tippes af.

Annonce
Det er faktisk det samme her - en trailerfuld for 30kr. Jeg ville bare gerne undgå de umådeligt lange arme, sådan en omgang giver ;-)

Du sparer samtidig turen til motions center.  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også