Bejdset fyrretræsgulv

Vi har købt et hus fra 1920 med sæbebehandlet fyrretræsgulve.

Vi overvejer at give det en mørk(sort/brun) bejdse og en mat 2 komponent lak ovenpå.
Vi søger lidt inspiration, så er der andre der har erfaringer med dette og evt vil vise deres resultat frem? 😊

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
bejdse og lak arbejder ikke sammen og ludden skal fjernes.

Jeg er ikke enig med uldal i, at bejdse og lak ikke arbejder sammen. Har bejdset og efterfølgende lakeret tusindvis af møbler. Det er dog så mange år siden, så man bruger ikke de samme lakker mere, men man kan da stadig købe bejdsede møbler, som efterfølgende er lakeret, og når man læser på nettet, kan jeg ikke se noget til hinder for det. Men jeg tror, at det vil blive et stort og svært projekt at gå i gang med.
Først og fremmest skal I have fjernet ludden, som uldal også skriver, idet hvis træet ikke kan suge lige meget, vil det hurtigt kunne ses med bejdse, som kan trænge langt ind i træet, ikke mindst når det er fyrretræ.
Dernæst skal I være opmærksom på at bejdse skal smøres på vådt i vådt, og det kan jo være svært, når det er så stort et areal som et gulv. Det suges hurtigt ned og giver et tørt udseende, og hvis man så efterfølgende kommer yderligere bejdse på, vil det helt klart kunne ses.
Dernæst skal man være opmærksom på, at bejdse hurtigt får træet til at rejse sig (især ved blødt fyrretræ),og der har man så det problem, at man ikke bare lige kan slibe lidt, idet man så med stor sandsynlighed vil slibe noget af bejdsen af på toppene, hvilket kan give små lyse pletter.
Så når man vil bejdse, bør man som minimum forinden smøre gulvet godt ind i vand, som er kogt, således at man får det til at rejse sig og kan finslibe det inden man smører bejdse på.
Endelig skal man tænke lidt fremad - når det begynder at blive slidt, hvorledes kan man så reparere det på en pæn måde. Det er ikke let, når det er bejdset.
Fyrretræ er blødt træ, så jeg har svært ved at forestille mig, at der ikke hurtigt vil kunne komme nogle skader, som vil blive særdeles svære at reparere.
Men ovenstående er delvis teori, da jeg aldrig har bejdset et gulv - og heller ikke kommer til det.

Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis