Smart termostater og pillefyr

Hej. Jeg overvejer at investere i smart termostater til de fleste rum i huset. Varmen kommer fra et pillefyr, Woody Scotte, og jeg er derfor i tvivl om smart termostater som Danfoss link eller Tado vil fungere efter hensigten. Har i et godt bud på det? Vandtemperaturen i kedlen fra pillefyret kan variere en del, så mon det har en negativ effekt på smart termostater og får dem til at blive "forvirret". Mon jeg blive ved mine manuelle termostater?

Jeg ser frem til at høre fra jer. :-)

Hilsen

Mads F.


Venlig hilsen



Mads
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Danfoss link er et godt produkt, men kun hvis vand temperaturen ikke variere. Kedeltemperaturen skal være stabil og hvis det ikke er tilfældet hos dig, tyder noget på PI-reguleringen trænger til en finjustering.  

Jeg har osse et Black Star pillefyr med Scotte brænder, og her variere kedeltemperaturen max 1 gr. under drift.

Ps. Hvilken styring har du på anlægget - fordi så kunne Wi-Fi trådløs rumtemperatur styring med vejrkompensering være et godt alternativ. 
Tak for svar! Mit pillefyr har ikke problemer med kedeltemperaturen, men jeg tænker at tænd og sluk ur-styring på pillefyret, kan give problemer med smart termostaterne, da fremløbstemperaturen så vil variere? Altså, hvordan vil sådanne termostater så reagere på dette temperaturskift?

Iøvrigt, hvilken kedeltemperatur kører du med på dit Black Star pillefyr?

Venlig hilsen



Mads
Termostaterne vil åbne for gennemstrømning når rumtemperaturen falder og lukker, når rumtemperaturen stiger. Termostaterne er ligeglade med fremløbstemperaturen. Hvis rumtemperaturen ikke stiger fordi fremløbstemperaturen ikke er høj nok, står ventilen bare åben indtil termostaten giver besked om at lukke igen. I øvrigt kan termostaterne stilles til at gå ned i temperatur f.eks. om natten eller i perioder, hvor der ikker nogen hjemme. Det er det intilligente ved dem.

fase
Hvis vandtemperaturen (fremløbstemperaturen) variere - må din kedeltemperatur alt andet lige osse variere  
Jeg har en kedeltemperatur på 70 gr. Jeg køre osse med urstyring året rundt, men kun fordi jeg ikke har vejrkompensering der tænder og slukker for fyret og cirkulationspumpe. 
Hvis fremløbstemperaturen variere så meget at rumtemperaturen fx. falder, vil termostaterne måske åbne max. og sende en ordentlig kold skylle retur til kedlen med mindre (kommer jeg lige i tanke om) du har en blandesløjfe (shuntventil) før kedlen - så vil det ikke give problemer. (fx. med kedeltæring i bunden etc.). 

Ps. Er dit anlæg 1-streng eller 2-strenget?  
Annonce
Termostaten åbner jo ikke momentant, men som en funktion af den faldende temperatur, så derfor åbner termostaten langsomt over tid. Det betyder at returen også langsomt bliver koldere.

fase
Tak for gode meningsfulde svar. Jeg har også selv pillefyr uden vejrkompensering. (pillefyr overtaget af tidligere ejer) Hvilke tidspunkter slår du det normalt fra og til? Mit anlæg er 2 strenget.

Jeg tænker måske at prøve med det her Tado..

Venlig hilsen



Mads
Om sommeren køre jeg kun varmt vvb morgen og aften ca. 1 time - og om vinteren vvb og rumvarme morgen og aften ca. 2-3 timer hver gang alt efter vejrliget. Jeg har vvb prioriterings 3-vejs ventil monteret.
Ps. 2-strenget er godt, der kan du bedre styre frem og retur. Mit årlig pilleforbrug ligger stabilt på omkring 3,5 ton til 108 bolig m2 incl. vvb. 
Det lyder som et fornuftigt varmeforbrug. Nu er det første vinter vi skal igennem, efter vi overtog huset i sommer. Så jeg vil bestemt skulle justere og tilpasse varmeforbruget primært fra pillefyret.
Jeg tænker at gå videre med Tado radiator termostaterne, men bør jeg også købe en "Tado smart termostat" som du/i kan se fra linket? Den kan vel ikke forbindes og styre et Woody Scotte pillefyr? Er Tado radiator termostaterne det eneste der egentlig er brug for med pillefyr?

Venlig hilsen



Mads
Den viste rumtermostat er beregnet til at styre termostatventiler. Dit pillefyr bliver indirekte styret af termostatventilerne på den måde, at når det ikke kaldes på varme, bliver fremløbet ikke afkølet i samme grad som, hvis der er et varmeforbrug. Hvis du indstiller dine termostater til en cyklus med temperatursæmkning på tidspunkter, hvor der ikker er brug for så høj temperatur, vil det også gøre at dit fyr ikke kører så meget, fordi der ikke aftages varme. Der vil selvfølgelig være varmetab afhængig af, hvor godt der er isoleret.

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis