Sikke armatur FRA Primy ad

Jeg skal forsøge at skille dette armatur ad (det er kalket til og jeg kan ikke indstille blandingsforhold mellem varm og kold) , men jeg kan ikke komme videre end til dette stadie. Har brugt en papegøjetang på det inderste gevind(?) men er bange for at komme til at ødelægge det, da jeg lægger temmelig mange kræfter i, men der er intet, der bevæger sig.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville slukke for vandet, skrue armaturet af og putte det hele nede i en citronsyreopløsning eller anden afkalker

Det er slet ikke sikkert at armaturet kan skilles mere ad end du har nu, ihvertfald ikke fra den side.
Hvis man skruer det fra vandtilkoblingen kan man muligvis løsne selve forskruningerne hvis man har den rigtige nøgle, men altså det bør ikke være nødvendigt når man bare sænker det hele ned i afkalker.


Ask
Du skal under alle omstændigheder have lukket for vandet. Der er en mulighed for at det er sien til enten det varme eller kolde der er tilstoppet. Afmonter hele armaturet og kig ind i tilslutninger om ikke der sidder en si der.
Den kan adskilles længere ind der hvor du er kommet til. Den lille tap holder selve håndtaget. Det næste trin har 2 lige flader. De er beregnet til en skifte eller gaffelnøgle. Så det kan skrues ud. Den store har ikke gevind men riller ( roleteret ) Det er næsten helt sikkert at man kan tage fat der også og skrue det fra hinanden. En vand pumpetang er ofte ikke så god, det er bedre med en rørtang. Og de riller har vist ikke anden betydning end hjælpe med at rørtang tager godt fat. Så der sker ikke det store ved at de er godt ridsede.
Når det kommer ud skal du være klar til at lægge dele i rigtige rækkefølge. Det kan godt forvirre bagefter hvis du bare hiver det ud og det ligger i en dynge på gulvet. Så kan det godt være vanskelig at samle det igen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kære Elmand og AskH - tak for svar.

Jeps, havde (naturligvis) slukket for vandet.
Svaret var at bruge det rigtige værktøj, og det var en vvs rørtang, så gik det let som en leg.
Efter nogle timer i anti-kalk oplæsning virker det nu helt fint igen. Mange tak for hjælpen. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis