24 V 12 V Løsning

Hej.  Opgave løsning søges til stor Camper med ældre ombygget Magirus Deutch  der skal køre i Marokko mv.

Sammenkobling af
24 v generator  ( eksisterer)
2× 12v batterier seriel til 24 v (eksisterer)

Opgave
ekstra montering ( forbrugsbatterier)
2 x 12 v batterier seriel til 24 v
sammenkobling af forbrugs pakken med startbatteri pakken adskilt af hovedafbryder ( reserve mulighed ved lav start kapacitet.)

2 x 12 v solceller kobles til forbrugspakken
som 12 v ?????
som 24 v ??????
( laderegulator 12/24 v)

SPØRGSMÅL
ER DET MULIGT AT KOBLE 24 V LADNING FRA SOLCELLER TIL FORBRUGSPAKKEN ?
ELLER ER DET MULIGT AT KOBLE 12 V LADNING TIL 24 V FORBRUGSPAKKEN ?

ER DET MULIGT AT TRÆKKE 12 V FORBRUG FRA DEN 24 V PAKKE SOM SKITSERET I DIAGRAM ??

Formålet med denne opbygning.
Generator sørger for strøm til starterpakken og når den er opladet, sørger skillerelæet for at koble over til forbrugspakken.

under stop vil solcellepakken vedligeholde forbrugspakken.

ANDRE PROBLEMSTILLINGER FORSLAG ?

Håber der er en kvalificeret ekspert der har et råd
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Glemte lige at koble diagram som ide og oplæg til forslag på
Kan du ikke køre det hele på 24 volt, det vil være langt det nemmeste.
Har du en batteripakke bestående af 2 stk 12 volt batterier, der er i serie, og lades med 24 volt, er det ikke så smart at udtage 12 volt, især ikke hvis forbruget er ret stort..

Er der plads i motorrummet, kunne du jo også montere en 12 volt generator....

Men prøv at undersøg dine muligheder for at køre det hele på 24 volt, så kræver det heller ikke så kraftige ledninger 

Vi prøver igen, i morgen --
Hej,  enig, men der er en del i camper delen der kører på 12 v
lamper / køleskab / toilet pumpe / vandpumpe
udtag til opladning af smartphone / tablet / minikompressor / garmin vejviser inverter o.sv.

Det er nødvendigt med 12 v forbrugsudtag.

Det kan så gøres med en 24/ 12 v nedrosler, men for ikke at have for meget elektronik der kan fejle, vil det være bedst med en direkte 12 v tilkobling på pakken.

og det er der spørgsmålet er, kan jeg trække 12 v fra 24 v pakken ?

Det er en dårlig idé at tage 12V ud mellem de seriekoblede batterier, fordi det ene batteri bliver mere belastet end det andet. Det kan ødelægge batteriet.

fase
Ideen fra Jens med 12 V generator er rigtig god, og så er der ingen problemer.
Tidligere var det meget almindeligt med omformer fra 24V til 12V til mindre forbrugsgenstande. Vil tro at disse omformere stadig kan købes.
En nødløsning kunne være at fordele dine 12V forbruge ud på begge forbrugsbatterier, f.eks. via 12V stik. Du skal så holde øje med ladestanden på dine forbrugsbatteriet (med "syremåler"), at det er nogenlunde ens på begge batterier. Ved uens forbrug kan du ombytte stikkene engang imellem.

Søren O
Annonce
Okay, Søren,   man kan måske bruge det diagram som en Buck har tegnet i et lignende spørgsmål her på siden vedr  båd

som jeg forstår det trækker han 12 v fra begge forbrugs batterier som du egentlig foreslår

?? Vil man kunne samle dem i en paralel konstruktion og undgå uens brug ?

jeg kan dog se at han skrev og skitserer at man skulle lade på forbrugs arrangementet, men det er vel ikke nødvendigt når der er skillerelæ på ?
A L D R I G   -   A L D R I G   -  A L D R I G     trække 12 volt fra serie forbindelsen mellem 2 12 volt batterier
Det er en 100 % sikker måde at ødelægge et sæt batterier på
Først dør det batteri der belastes med 12 volts forbruget og når det så er dødt så bliver det andet ikke ladet korrekt og så dør det også    -   Blot en lille autoradio er nok til at skabe problemerne.

Forsøg på at løse problemet ved at oplade med 2 stk. 12 volt ladere kan IKKE løse problemet da 2 ladere aldrig lader med helt samme styrke og serieforbundne 12 volt batterier bør ALTID lades med 24 volt.

For at opnå 12 volt fra de 24 volt anvendes en 24 til 12 volt omformer af SWITCH MODE udgaven som for det første kan fås i udgaver der kan bære rigtig mange ampere og for det andet er de utrolig stabile og rigtig meget holdbare.

For at oplade 24 volt batterier med 12 volt anvendes igen en omformer MEN denne gang FRA 12 volt TIL 24 volt.

Ikke for at reklamere for firmaet  MEN jeg ved at SET a/s (Skandinavisk Energiteknik) har det du skal bruge og de er meget hjælpsomme med at løse udfordringer hvis man spørger dem pænt om hjælp og forklarer hvad det er man vil opnå.

"AUTOELEKTRIKEREN"
Tak for indlægget,  PoloBjørn det er til at forstå,  🤗

Sjovt nok havde jeg den opfattelse at det diagram som jeg har indlagt længere oppe fra en anden forfatter her på sitet kunne udtrække 2 × 12 v forbrug.
og så lurede jeg lidt på at samle de 2 x 12 v til en parallel  forbindelse,  det ville jo give " ensartet" forbrug på begge batterier ????
Du kan sgu da IKKE paralel forbinde 2 batterier der i forvejen sidder i serie !
Paralel forbindelse = plus til plus og minus til minus
serie forbindelse = plus til minus og hvad vil du så ?
Hvis du prøvede blot med.plusserne ville du jo kortslutte det ene batteri !!!!!
B A N G   STOR  ILDEBRAND  MEGET RØG

"AUTOELEKTRIKEREN"
Tak for reprimande  ,  er forstået,
🤗🤣🤣👍👍
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis