Grublerier..

Jeg er kommet til at tænke på hvorfor hedder det i grunden at sejle (norrønt sigla) når man flyder afsted på vandet? Ja jeg ved godt det har noget og gøre med at sætte sejl - men førend man fik sejl på skibe, hvad kunne det mon så tænkes hvilket udtryk man brugte når man færdes til vands.? Fx. med en motorbåd uden sejl, hedder det stadigvæk at sejle - men man føre jo ikke sejl..
Ps. Ved godt det er et åndsvag spørgsmål, men det kunne jo være der var et lyst hoved herinde.   
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror at som du selv skriver så handler det om "et sejl", og så har udtrykket overlevet, selvom der ikke bruges sejl mere.
I andre sammenhæng siger man jo "ro" fordi fremdriften er ved hjælp af årer, her ville det virke forket at sige:
-Jeg var ude at sejle i en robåd. (selvom der sikkert er nogen der ville sige det)

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
..men hvilket udtryk kunne det tænkes man brugte før man fik sejl på de store træskibe som fx. Nydambåden (der trods størrelsen vist blev roet), for jeg kan dårlig forestille mig man sagde "at sejle" når man skulle føre sådan et skib - hed det mon man farede (en færd) til havs.
Jeg har læst man kunne ro sådan en 3 ton tung og 23 m langt båd med 36 roer over Kattegat fra Sverige til Jylland på en nat.  
Det er et ord med mange betydninger.
Du har startet med det mest oplagte > At sejle < i betydningen at føre eller være med et skib over vand naturligvis.
Når man er på et sejl skib tager vinden fat i sejlene. De kan have mange betegnelser som jeg ikke har forstand på.
Men man høster også med et sejl, som ses i det Russiske flag og man har sejl kværn hvor den ene af stenene kaldes sejlsten. I den kunne der komme sejlspor.
i en gammelt landbrugs høst maskine, en selvbinder, Blev korn stråene klippet af og de faldt ned på et bevægeligt dug / sejl som førte stråene sammen oppe i bindeapparatet.
Det kan også betegne et tov så havde man ordet sejldanser eller sejlganger ( linedanser )
et signet aftryk Altså smeltet lak hvor man pressede et stempel ned i blev sat som et sejl, der bekræftede at brevet ikke havde været åbnet og at det kom fra f.eks. konken. Kongens hånd og sejl.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ved det er flueknepperi - men der er himmelvid forskel på "sejl" (vedr. både) og "segl" (vedr. høst) !
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Erik - jeg tror dæleme du har fat i noget helt rigtigt   "at sejle (skære sig eller flyde) igennem vand" forstået sådan at udtrykket sejle allerede var anvendt førend selve sejlet blev opfundet - det at sejle blev så overført til (vind)sejlet - fx. det at sætte sejl. Takker.     
Så blev jeg også klogere idag..  
Mvh.
Mikkel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis