Hærdning af Aksel 60mm

Hej er ved at lave nye bolte/pløkker til min gamle Salta gravemaskine. Har fået noget 65mm Rundstål jeg havde tænkt mig at dreje ned til de 60 mm jeg skal bruge. Så tænkte jeg på om det var en god ide at hærde dem og evt. Hvordan jeg griber det an.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Nu er det lidt for mange år siden jeg havde styr på jern/kulstof diagrammerne, men for at stålet kan hærdes, skal der være den rigtige mængde kulstof i stålet.
Har du nogen anelse om hvilken type stål du har?
Du kunne evt. kontakte et hærderi.
Hvis det kun er få timer du skal bruge gravemaskinen, ville jeg nok bare prøve uden hærdning.y

Søren O
Det er ikke altid at hærdning forbedrer boltens holdbarhed. På mit tidligere arbejde står der flere hydrauliske kantbukkere. Den ene fik den sygdom at boltene i cylinderens fod knækkede lidt efter lidt. Det var ca. 12 stk M 20 bolte. i hver side
Der blev købt nogle bedre ( hårdere ) de knækkede også. Så blev de allerbedste indkøbt de knækkede meget hurtigt. Derefter gik man den anden vej og indkøbte de allerbilligste skod bolte og de holdt i flere år.
Hærdning hjælper imod slid, men så mister akslen de seje egenskaber og kan knække mere pludselig.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du har en ekstra stump, af samme aksel, så opvarm det til det er kirsebærrødt, og afkøl det hurtigt i vand, eller olie.
Så kan du nemt med en fil konstatere om det er blevet hårdere.

Virker det og vælger du at hærde akslen på den måde, ska du når den er afkølet, anløbes det består af at opvarme den til min 300 grader, i et par timer, og så lade den køle langsomt ned.
Det gør at akslen ikke længere er glashård, men mere sej..
En tur i bageovnen ved 300 grader i 2 timer, sluk ovnen og lad akslen blive i ovnen til den er helt afkølet.
Alternativt kan du tage den ud efter de 2 timer, og pakke den ind i rockwool...

Men den bedste metode er at sende den på et hærderi, og få den indsatshærdet, så er det kun 1-2 mm af overfladen der er hærdet, så får du en langt stærkere aksel, da det kun er overfladen der er hård, men kernen er "blød"
Men det kræver du kender hvilket materiale akslen er laver af.

Hvis du har et autogensvejseværk (med ilt, og acetylen) kan du også lave lidt det samme, du varmer akslen op til kirsebærrør, så skruer du ned for ilten, så du får en lidt osende flamme, og varmer videre på akslen i nogle minutter (det tilføjer lidt kulstof til overfladen), og derefter afkøler du i olie.

Husk at når du hærder, kan akslen godt slå sig og blive skæv.

Er det i produktion, vil man typisk lave den 0,2-0,5 mm i overmål, og rundslibe den efter hærdningen.


Vi prøver igen, i morgen --
Tak for informationerne. Stålet er noget jeg har fået fra mit job så er lidt usikker på typen. Det var noget de havde liggende på hylden i et entreprenørmaskin værksted. Han kaldte det bare for rundstål/stangstål så er lidt usikker på typen. Hvad vil det sige at rund slibe ? Og tror i det kan holde med akslerne uden hærdning ? De skal glide rundt i nogle bøsninger smurt med fedt ? 
En rundslibe maskine er lidt som en drejebænk.  Akselen kører rundt og så har man slibe rondeller der kører ind imod den og i meget præcise føringer.  Det er en meget præcis bearbejdning, og det kan rette lidt af på hærdede emner. Her kommer de fleste skærende værktøjer til kort.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis