Klatre jern/klatre bøjler

Da jeg var lille dreng brugte elektrikeren klatrebøjler til at komme op i lavsændings masterne dem af træ i ved hvor finder man disse nu om dage

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De hedder vist klatresporer. Eks her. Link

Bare kald mig BBB 
Mastesko ok

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

Der er et sæt til salg på GG, til kr 250 KLIK

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 22-09-2020 22:14:16

Der er et sæt til salg på GG, til kr 250 KLIK

Tryk  på Klik  

 


Vi prøver igen, i morgen --
Masteskoene er kun det halve af udstyret. Der hører også et mastbælte med. Det er ikke nok at holde om masten med armene. Mastebæltet skal styrkeprøves, så vidt jeg husker en gang om året, af sikkerhedshensyn. Hvis mastebæltet svigter, falder du bagover og brækker fodleddene. Er du rigtig heldig banker du hovedet ind i masten og slår hovedet ganske alvodigt (kraniebrud). En lille anekdote: Vi var igang med at kabellægge et stykke med luftledning. I den anledning skulle jeg op i en mast. Der blev så spurgt: Hvorfor tager du så små skridt, tag dog nogle større skridt. Jeg svarede, at når jeg kom ned, fik han lov at prøve. Han fik skoene på og første skridt var ca. 30 cm. over jorden. Det næste var så et ordentlig skridt 40 cm., og så hang han der og kunne ikke komme videre. Nu ved du  så hvorfor jeg tager små skridt. Manden blev hjulpet fri og måtte betale en omgang. Der var en fire fem stykker, der morede sig kongeligt.
Morrale ingen brug af mastesko uden mastebælte.

fase
Husker at jeg skulle prøve dem da jeg have været i lære i få uger.
Svenden sagde til mig: Du tager 2 små skridt op, læner dig tilbage i bæltet, slipper med hænderne, og klapper over hovedet.
Jeg gjorde som han sagde, og synes ikke det var noget problem, så jeg fortsatte til toppen, og svenden gentog at jeg skulle gøre det samme igen.
Nu var det lige pludselig ikke så sjovt at slippe masten med begge hænder, stole på at bæltet kunne holde mig og klappe over hovedet, men det lærte mig at man skal kunne stole på udstyret, for at kunne arbejde  

Og ja små skridt er ikke bare en sikkerhed for at man "sidder fast" på masten, men også en nødvendighed for at kunne komme ned igen... For kloen der går rundt om masten, er svær at få ud, hvis du ikke stå med næsten strakt ben på det ben der ikke skal løsnes.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej drengerne tak for info jeg er 50++ så jo jeg har set dem i brug og ja er godt klar over at de små skrit er must har set skoene i brug flere gange.
Mht højder ja så det lidt individuelt om man er bange eller ej jo mere bange jo større chance for at det går galt.
Hvis mastebæltet gør det ud for faldsikring så skal de checkes af kompetent person m faste termer faktisk har vi hvor jeg er exp date på tingene.Det har vi osse på en masse andet men det mere for at man ka sælge noget da hele vores samfund drejer sig om forbrug.
Og for at alt skal være topdollar kompencerer man med regnskov i komprimeret A4 så kan selv gamle rådne mastebelter blive som nye det helt sikkert.
Tak for gode svar, og god dag derude

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

Hvis mastebæltet gør det ud for faldsikring så skal de checkes af kompetent person m faste terminer
Mastebæltet er ikke en faldsikring, men en sikring mod at du falder bagover og brækker fodledene og slår hovedet. Når du står i masteskoene kan du ikke falde ned. Desuden gør masteremmen, at du har hænderne fri til at bruge værtøj, når du er i masten. Noget andet er de sko, som teleselskaberne brugte. De var udformet med to pigge, som man jog ind i masten. Dem kunne man falde ned med. Man kunne også køre på cykel med dem på.  

fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis