Må jeg selv installere ny ovn i denne dåse?

Jeg er ny her og har lige købt en lejlighed, der skal renoveres lidt. Derfor kommer der nok en masse både kloge og dumme spørgsmål fra mig. Her kommer det første

Må jeg selv tilslutte ovn i dette stik, eller skal der en installatør til dette? Kan jeg, hvis jeg godt må gøre det selv, føre en ledning der er så lang, at jeg kan placere ovnen 3-4 m væk fra selve stikket? Skal induktionskogeplade og emhætte også tilsluttes dette stik?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. Her findes ikke dumme spørgsmål.
Nå ja Nu spørger du om du må selv. Og det er ikke altid klog at spørge om. Det må du faktisk ikke, hvis regler skal følges slavisk.
Emhætte tilsluttes oftest på en lysgruppe.
Det vil nok være smartest at få trukket et fast kabel om til ovnen. Og det er elektriker arbejde.
Men ellers ja disse dåser er sikkert beregnet til kogeplade og ovn. Men det er ikke nemt at se hvad de indeholder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Tak skal du have - men tiden må vise, om der ikke sniger sig et par dumme spørgsmål ind ;)

Nu fik jeg mig lige læst til imens, at man ikke bruger disse kraftstik så meget længere, da ovn og kogeplade ofte er delt op og bruger 220-240 volt hver i sær og ofte har stikpropper. Så blev jeg så meget klogere. Spørgsmålet er så nu, må jeg bare lade disse dåser være, når jeg ikke skal bruge dem, og gemme dem bag en gipsvæg med inspektionslem, eller burde jeg få dem frakoblet og fjernet? 

Selvfølgegelig må du bruge de udtag der vist. Du er faktisk nødt til det. Din kogeplade og ovn kan ikke bruges uden. Din kogeplade og ovn skal bruge større sikringer end der er i lysgruppen. Kogepladen kobles med to faser og nul. så er den sidste fase og nul  til ovnen. Du må endelig ikke skjule dåserne bag en væg.

fase
Ok, så jeg lidt forvirret.
Er det ikke ok, at have en væg, hvor der er en inspektionslem i, og så få trukket et fast kablet de 3-4 meter, hvor ovn, emhætte, kogeplade skal være?. Ellers så skal de flyttes.
Hvis det ligger løse ledninger inde i røret til dåserne, kan disse ledninger sikkert ret let udskiftes. Så vil jeg foreslå at du får røret forlænget hen til nyt tilslutningssted, og trukket længere ledninger. Så slipper du også for samledåse og inspektionslem.

Søren O
Annonce
Det er da korrekt at ovnen ofte er leveret med stikprop, men kogeplade skal oftest monteres med ny ledning. Den skal have 2 x 240 v . Men begge skal monteres på din 16 A gruppe for at det kan køre.
Det lyder som om du er ved at flytte lidt rundt i køkkenet, så mon ikke det er en god ide at få en elektriker til at lave både denne del og nogle flere stikkontakter over bordet. Jeg installerer og 2 stikk. umiddelbar ved siden af hinanden 2 - 4 stder i et køkken afhængig af køkken størrelse. Og nu kan man få stikkontakter både med jord og til f.eks. opladere uden jord. Så han man nogle muligheder med alle de ting der står tilsluttet hele tiden. Kaffemaskine, kogekande, riskoger OG opladere af alle umulige slags.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
og skal du igang med at sætte flere stikkontakter op så vil jeg anbefale at et par stykker af disse bliver af typen schukostik da så stort set alle køkken maskiner bliver leveret med schuko stik i dag.. det kræver selvfølgelig at der er jord i din installtion i forvejen.
S. Fabrin skrev den 19-09-2020 07:30:13

Selvfølgegelig må du bruge de udtag der vist. Du er faktisk nødt til det. Din kogeplade og ovn kan ikke bruges uden. Din kogeplade og ovn skal bruge større sikringer end der er i lysgruppen. Kogepladen kobles med to faser og nul. så er den sidste fase og nul  til ovnen. Du må endelig ikke skjule dåserne bag en væg.

 Det er jeg nu ret sikker på ikke er så sort/hvidt. Jeg vil gætte på at der er et punkt hvor man vil betragte det som en installation, snarere end end tilledning. Hvis man flytter ovn/komfur 3-4 meter væk, vil jeg tro at den ikke går at kalde de 3-4 meter for en tilledning. 

Jeg ville få en elektriker til at flytte den faste installation. 
Du kan være helt sikker på, at det er lovligt at have en 4 m. lang tilliedning. Men det vil selvfølgeligt være en særdeles god ide at få flyttet tilslutningen hen ved komfuret og ovnen. Kablerne må i øvrigt skjules bag/i en væg, hvis de forlænges med krympemuffer.

fase
Lyder til, at der godt kan forlænges til køkkenet. Tak for tips, også med scoustik. Har kontaktet en elektriker for at  kigge på opgaven, for en sikkerheds skyld
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis