Hjælp til rep af print.

Hej folk.
Nogen elektronikkyndige til stede?
Jeg er ved at restaurere en ældre emhætte som er et noget mere avanceret stykke elektronik end jeg forventede  
Hvad jeg kan se, så er der en enkelt modstand der trænger til at blive udskiftet, men jeg er ikke rutineret nok til at kunne sige med sikkerhed hvor stor den skal være.
Nogen der kan hjælpe mig på vej?
Og evt. nogen der ser noget andet på printet jeg bør være opmærksom på?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Værdien bestemmes ud fra farvekoden/ringene på modstanden. Da den er brændt er det ikke til at se dem alle desværre. Det er dog sjældent at det er en modstand der er grunden til at elektronikken fejler. Modstanden er nok brændt af fordi noget andet har fejlet.

Muligvis duer modstanden stadig, og værdien kan måles.
Du kan måle den med et multimeter sat i ohm indstillingen.

Afhængig af hvad der er forbundet med modstanden, skal den loddes ud for at kunne måles.

Det må være en tudse gammel emhætte, når der bruges en eprom på printet. 

Elektronikteknikeren
Modstande bestemmes ved farveværdi.
Sort: 0
Brun: 1
Rød: 2
Orange: 3
Gul: 4
grøn: 5
Blå: 6
Violet: 7
Grå: 8
Hvid: 9
Sølv 10 pct tolerance
Guld 5 pct tolerance
3. ring (Ringen før tolerance) angiver enheden/antal nuller

Hvis jeg læser din modstand rigtigt ud fra billedet er det:Brun, Sort, Orange, Guld dvs
1 - 0 - 000 - 5 pct tolerance dvs en 10 kOhm modstand

Gregeren skrev den 18-09-2020 19:15:14
Det må være en tudse gammel emhætte, når der bruges en eprom på printet. 

Right? Var også selv lidt overrasket over at se sådan en.
Ud fra mærket kan man ledes til at tro den er fra '97. Men jeg tror den har fra start 2000.

Der var i al fald en del års fedt der skulle graves ud af den.  

Mig bekendt blev den kun taget ned da køkkenet skulle skiftes. Så tror den har kørt fint op til det tidspunkt. Jeg sætter det hele til og teste, men vil uanset hvad gerne have den ene del skiftet.
Der er tale om en Gaggenau emhætte, så vil rigtig gerne hvis jeg får den til at køre nu hvor jeg skal til at skifte mit eget køkken (fra slut 60'er) ud.  

Hensan skrev den 18-09-2020 19:56:26

Hvis jeg læser din modstand rigtigt ud fra billedet er det:Brun, Sort, Orange, Guld dvs
1 - 0 - 000 - 5 pct tolerance dvs en 10 kOhm modstand
Jeg lodder den af og måler, ser om det stemmer over ens. Med lidt held så er undersiden af den lettere at læse.
Tak for info  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis