Få to stk ind i 1 hul

Hej

Måske ikke helt så spændende som overskriften antyder, men jeg kæmper lidt med skift af en stikkontakt. Jeg har en ældre stikkontakt som jeg gerne vil skifte til en pæn ny.
Problemet er at der sidder op til 4 ledninger i hvert hul. De skal så fordeles til den nye stikkontakt, så der skal 2 i hvert hul, men jeg kan simpelthen ikke få begge i. Uanset hvad jeg har gjort kan de ikke begge komme i. Hvad skal jeg gøre?

Gammel stikkontakt:

Ny stikkontakt:
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal samle 3 ledere i en samlemuffe + en stump du fører frem til stikkontakten sammen med den sidste leder. Så er der 2 ledere i stikkontakten og resten er samlet i muffen.

 

jenshøj skrev den 18-09-2020 13:36:07

Sagt på en anden måde; der må kun være én leder i hvert hul.

Der skal også monteres en jordledning i den nye stikkontakt.

 Ja godt set. Den stikkontakt kan ikke bruges som udskiftning. Det skal være en stikkontakt uden jord evt. En dobbelt stikkontakt.


 

Er der noget farligt ved at bruge en stikkontakt med jord, men som ikke har tilsluttet jord?
Nej ikke umiddelbart, men det er ulovligt da det giver brugeren af kontakten en falsk sikkerhed når der på forsiden er en synlig jordleder som ikke er aktivt forbundet på bagsiden.

Du kan skifte kontakten til en type uden jord, eller skifte dækslet/tangenten til en uden hul til jordbenet (men ved ikke om det sidste tillades længere).

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Jeg var nede i Harald nyborg og kigge og der var ikke nogle 1,5 modul dæksler uden jord og uden afbryder. Men i teorien kan jeg dække jordindgangen af med noget pap eller plast. Selvom jeg nok ikke får klapsalver fra elektrikere med på vejen.
 
Problemet er at den pågældende stikkontakt, som er med afbryder, skal have ledningerne ind i toppen, mens stikkontakten uden afbryder skal have dem ind i bunden. Og mine ledninger i væggen er ikke lange nok til at de kan sættes ind i toppen af stikkontakten. Så jeg skal først forlænge disse ledningen og så bliver det pludseligt lidt besværligt.
mdn skrev den 18-09-2020 13:28:32

Du skal samle 3 ledere i en samlemuffe + en stump du fører frem til stikkontakten sammen med den sidste leder. Så er der 2 ledere i stikkontakten og resten er samlet i muffen.

 Kan du prøve at skære det ud i pap for mig?

Jeg har 4 nulledninger og tre L-ledninger. Hvor mange skal ind i stikkontakten og hvor mange skal ind i samlemuffen og hvilken type samlemuffe skal benyttes?
Alle 4 nulledninger sættes i en samlemuffe og fra denne samle muffe putter du en ledning op i stikkontaktens N klemme.Så du har ialt 5 ledninger i samle muffen og 1 ledning i N klemmen på stikket.
Så putter du de 3 L ledninger i en samlemuffe og fra denne samlemuffe putter du en ledning op i stikkontaktens L klemme.
Så du har ialt 4 ledninger i Samlemuffer og 1 ledning i L klemmen i stikket.

Du kan feks benytte denne samlemuffe
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis