Ændre tænger på gitterspær

Jeg går lidt og funderer over, om det er muligt at ændre tænger på gitterspær. Håbet er på sigt at kunne åbne op til kip i flere rum, men vi har de ekstra uskønne gitterspær med tænger på siderne, og det vil jeg gerne ændre. Gitterspær er i forvejen ikke det kønneste, men kan leve med tænger placeret mellem spærfod og spær hoved.

Så kan man uden videre montere nye tænger mellem de sidemonterede, og derefter fjerne de sidemonterede, hvis bare den samlede godstykkelse er den samme?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan du godt gøre. Det er sådan man laver gitterspær nu om dage. Men der skal buges sømbeslag på begge sider af samlingen øverst og nederst.
Det bliver nu alligevel ikke særlig pænt at lave loft til kip når man har gitterspær. Der er mange steder hvor isolering, dampspærre og loft beklædning skal tilpasses en bjælke der går igennem. Altså foruden 2 x de vandrette i hvert fag så har du sikkert 4 x tænger i hvert fag. Desuden skal alle elinstaltioner i de rum laves om.
En anden og efter min mening bedre løsning er at save 1 spær væk f.eks. 2 steder. Der skal så laves udveksling så kræfterne bliver overført til nabospær.
i de huller der så bliver kan man montere 1 bred Velux vindue ( 134 cm bred 140 cm høj )  i hver og så lave en lyskasse ned til loft højde. Denne kan laves med meget skrå sider så det virker som loft til kip i en ret stor del af stuen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Min tanker går på som vedhæftede billede.

Gul er til kip.
Rød er lyskasser.

Så det er ikke min plan at åbne op til kip i køkkenalrum, da det vil blive alt for meget spær. Så her er det lyskasser. Jeg vil dog meget gerne, at lyskassen kan være hele eller næsten hele rummets bredde. I køkkenet kommer emhætten til at sidde mellem lyskasserne. I den ene stue kommer skotrender i vejen. Den anden stue er tilbygget - her kan kip/lyskasse begge være løsninger.
Men i alle de mindre rum, hvor kun få og dele af spær bliver synlige (med undtagelse af soveværelse), tænker jeg ikke effekten af dem er så voldsom. Særligt ikke, hvis loft er hvidt og spær ligeledes males hvide. En kedelig, mørk pistolgang bliver også lige pludselig også en "oplevelse", og man kan lave lysgennemgang over døre til værelse osv.

Alternativt nogle meget lange lyskasser eller nærmere delvis kip er også en mulighed, som nedenfor. Særligt, hvis det kan spare nyt el.

Men jeg kan ikke forstille mig, at det er muligt at lave udveksling af spær så. Jeg synes bare det er vigtigt, at effekt er i rummets fulde bredde.

Og lige for forstå "nyt el" korrekt. Hvad omfatter det for det enkelte rum? Nuværende elinstallation er anno 1969.
Det jeg mener med lyskasser skitserer du i køkkenet. Du kan ikke lave fortløbende brede lyskasser. Man kan ret let udveksle 1 spær og ved 2 spær skal der noget mere til, nemlig forstærkning af de 2 spær som nu skal tåle dobbelt belastning.
Men dem i køkkenet kan godt blive 1,9 m brede og 3-4 m lange i loft højde.
Den del med ny elinstallation er nu en mindre del af det samlede budget.
Men det omfatter nye lampesteder. Nye kabler i rørene ned i væggen da ingen vil kunne nu op til den nye placering. Laver du lysgennemgang fra værelser og ind i "pistol gangen " skal der findes en anden vej at føre kabel op fra afbryder.
Dine stikkontakter i væggene er uden jord så der skal nye i over hele linjen.
Så det er stort set en nye elinstallation på nær gruppe og måler tavle. Måske kan installation til vaske og opvaskemaskine, samt elkomfur genbruges.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis vi nu ser bort fra udveksling af spær, så burde fortløbende brede lyskasser vel kunne lade sig gøre - uden at lave ny el?
Ser man kun den første 1/4 af spærene, så tvivler jeg virkelig på, at det bliver så træls at se på. Noget som det her.

Må man ikke forlænge skjulte ledninger? Mener at have læst, at det er lovligt med godkendte samlemuffer. Men kan være der er regler for, hvornår og hvor meget man må forlænge. Ikke at jeg ikke er interesseret i at få opdateret el, men det koster alt sammen.
Annonce
Man kan godt forlænge kabler selv om de er skjult. Det foregår med pressemuffer og krympe muffe der genetablerer den udvendige isolerings standard. Men din installation er fra 1969 og det er helt sikkert lavet med ledninger i rør. På det tidspunkt måtte man ikke indmure kabler. Det var endda lige i skellet imellem jern og plast rør, men sikkert de stive plastrør.
Så der skal forlænges rør og trækkes længere ledning i rørene eller trækkes kabler i rørene ned ved dørene og til stikkontanter. Altså kun de steder hvor lyskasser gennembryder installationer.
Når man foretager så omfattende om forandring af installationen skal denne opgraderes til nuværende regler med jordforbindelse i alle stikkontakter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har lige skiftet lampe i bryggers, og umiddelbart lignede det metalrør. Det har udelukkende min interesse at lave det ordentligt. Jeg er meget, meget lidt tilhænger af halve eller lappeløsninger. Så kommer det dertil, så skal det laves efter forskrifterne
Men nu må vi se, hvad det ender med. Der er mange idéer, tanker og spørgsmål på øverste etage - de fleste nok økonomisk eller praktisk urealistiske, men det er jo en proces at nå frem til "målet" og blive klogere undervejs :)
Hej Erik - undskyld åbning af denne gamle tråd :-)

Du skriver: "Men dem i køkkenet kan godt blive 1,9 m brede og 3-4 m lange i loft højde. "
Hvis de skal være så lange rækker de jo helt hen over der hvor tængerne rammer spærfoden på det spær man udveksler. Jeg har to 78x140 som jeg gerne vil have monteret ved siden af hinanden og selv ved 140cm rækker jeg langt hen over hvor tængerne møder spærfoden hvis jeg gerne vil have en så stor åbning som muligt.

Hvis man udveksler et enkelt spær til de to nærliggende - fjerner man så også helt dets to tænger mellem spærhoved og spærfod ? (se billede jeg har prøvet at tegne)

Mvh Pallesen

MVH
Pallesen
PallesenP. Du laver udvekslings bjælke på de dele som du skærer væk.
Som du tegner kan sikkert beholde det skrå tag spær så denne sidder imellem de 2 vinduer. husk at fylde alt det isolering og dampspærre ind som der er plads til.
Kan tagspær beholdes så
Mod ydermuren  1 udveksling nederst
Mod midten 2 stk 1 nederst samt 1 på den skrå tang som du saver over i stedet for at fjerne. 
Iøvrigt kan du have skrå vægge i din "kasse" så du øger størrelsen ud imod ydermur men især ind imod midten nede i lofts højde. Det giver meget i forhold til lysindfald . 
r. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nåh ja, det giver jo faktisk rigtig god mening. Vi har dog allerede købt et Velux EKY (100mm) hjælpespær for at få mest muligt lys ind og samtidig stadig have mulighed for at tilføje rulleskodder om nødvendigt så vi skal udveksle spærhovedet også.

Hvis vi udveksler den skrå tang som på billedet, kan det så ikke lade sig gøre med 2 stk. 47x125 spærtræ (en på hver side af de 3 tænger) - dem har jeg nemlig liggende. Måske lidt overkill men så kan vi lave udvekslingen FØR vi skærer tangen over.

Skal de så bare fæstnes på tængerne med skruer eller findes der beslag til det også ?

Mvh
Pallesen

MVH
Pallesen
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også