Hvad er Skambud..?

Har en bekendt som kikker på båd.

Han bad mig om at køre med og kikke på en båd fra 1973, som han egentlig var interesseret i, men manglede lige "nye" øjne før han bestemte sig.

Båden, en Saga 27ac var egentlig ok teknisk. Skrog indtakt uden store ridser/skader og motor m,v, var vedligeholdt, men dog fra dengang båden blev bygget.

Det kosmetiske indvendigt derimod trængte mildest talt til en kærlig hånd / stor renovering. Træværket var ikke vedligeholdt i mange år. -ihvertfald ikke de sidste 12 år som den sidste ejer havde haft den. Der skulle alt i af nye hynder og toilettet var klar til udskiftning.

Ejer var meget interesseret i at sælge, men blev ved med at sige at han ikke ville modtage et "skambud" på båden.

Min bekendt har tiden, pladsen -og evnerne til at renovere båden op til det den fortjener, men han vil naturligvis ikke sætte en masse timer/penge i noget der ikke der bliver for dyrt.

Jeg har sagt at hvis det skal være den båd skal han forsøge at regne ud hvad det vil koste at renovere båden -uden arbejdsløn - og give et bud ud fra det.

Men, er det så et skambud eller hvad ? -

En god handel, er vel hvor begge parter er tilfredse....

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjaa - hvor lang er en elastik. Det er også individuelt.

Når folk bruger ordet "skambud" opfatter jeg det bare som at de ikke vil forære det væk, samt at de vil have et respektabelt tilbud. Det er ikke respektfuldt at byde 50,- for noget der er 1000,- værd.

Man har vel altid en fornemmelse af hvor meget man vil give. Spørg til sælgers mindstepris. Det er så her forhandlingen går i gang.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Hvis buddet kommer med en forklaring, som så er rimelig plausibel, så syntes jeg ikke der kan komme "skambud". De gange jeg sælger på DBA så sker det nogen forklarer deres bud og så syntes jeg det er fint. Men dem der bare skriver "jeg byder xx" og som så er langt under prisen, så siger jeg det er skambud.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Har sælger ikke kommet ud med en pris ?
Synes det er det mest irriterende, hvis sælger ikke har en salgspris, kommer man så med et realistisk bud, vil sælger jo så ofte synes det er for lavt.
Men kik brugtmarkedet igennem, hvad andre tilsvarende både er udbudt til af pris, så du har et sammenlignings grundlag.

Vi prøver igen, i morgen --
Den er den type annoncer jeg plejer at ignorere fuldstændig.
Hvis sælger ikke en gang gider at overveje / fortælle hvad han vil have for varen og alligevel tillader sig at blive fornærmet hvis han syntes buddet er for lavt, så er det ikke værd at spilde tid på.


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Takker for svarene.
Båden er ikke annonceret, men fundet via " En der kender en, der kender dens anden svoger, som kender en der var bekendt med en, der havde set et billed at Tordenskjold"  som vidste at der var en der (måske) ville sælge båden - eller deromkring.

Tror jeg vil foreslå at sælger og køber (min bekendt) tager en god sejltur sammen, så kan vi se om de nærmer sig hinanden .

For min bekendt handler det lige så meget om renoveringsprojektet, som det at sejle. Han har før totalrenoveret et par biler, og en lastbil - bare fordi han kan. Nu er det så en båd han gerne vil prøve kræfter med.
-Gerne en til at "lære" af - før han kaster sig over noget større. 
 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
Der blev ingen handel.
Derimod er der indkøbt et projekt Fra Norge. lidt a´la denne :

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=189230270
(og valutakursen er pt. 0,7) 
Nu går vinteren så med dette projekt
Prismæssigt kan det da ikke gå helt galt, da jeg har en BUKH DV24 til at stå.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Har du købt en lignende til den pris? Det virker ekstremt billigt.
Mvh.
Mikkel

Det er ikke mig der kikker på båd....  Men min bekendt.
-og det er da utroligt billigt.
Så må vi se hvad det koster at få sådan en med en lastbil til Danmark...


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Det lyder super! En Nidelv går man ikke galt i byen med

Venligst

 

Lars Clement

ja hvis jeg selv havde fået det tilbud havde jeg også slået til ................. det kan umuligt gå helt galt ..........

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis