Bærende væg?

Hej,

Er der en kyndig der kan svare mig på om, væggen mellem stue og spisekøkken er bærende. Den består umiddelbart af et træskelet og krydsfiner plader. Huset er et typehus fra 72.

OBS se midterste tegning

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Der er jo 2 vægge imellem køkken og stue. Men der er ikke nogen af dem der er bærende. Det bygger jeg på at spærene kan bære selv på den del af stuen som er i husets fulde bredde. Og der er ikke noget der indikerer at der skulle være forskel på spærene igennem huset.
Den længste har heller ikke nogen stabiliserende effekt.
Facaden væggen er i omkring 8 m Så den korte kan godt have en stabiliserende virkning på ydermuren. Så den del bør undersøges nærmere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,

Tak for dit svar. Tænker du, at den korte væg kan have en stabiliserende effekt på den facade del, som den står vinkelret på? Jeg skal bare lige sikre mig at det er den samme væg vi taler om, da jeg ikke fik markeret at det er spisekøkkenets to vægge ud mod stuen der skal fjernes (altså de vægge der danner det her afskårede køkkenhjørne). I så fald, hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg skal forsøge at udelukke, at den har en stabiliserende effekt?

Vh Lasse
Ja det er den korte væg. Der bliver en ret lang stykke facade som står uden tværgående stabilisering. Men det kommer an på flere ting som det kun er muligt at se på stedet eller med indgående kendskab til byggemetoden.
Du kan tale med en lokal byggesagkyndig, som bedre kan se helheden end det er muligt her. Eller henvende dig til typehus firmaet hvis det eksisterer mere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis