Træskeletvæg direkte på plankegulv

Hej med jer :-)

Jeg er flyttet i en lejlighed, opført i start 30erne, hvor det er vandrette etageadskillelser i træ.
Det første jeg gjorde var, at smække en væg op direkte på trægulvet, for at få et ekstra værelse i stuen.
Jeg ved ikke om byggeriets bygningsdele generelt er dårlige mht. lyd, men jeg føler trinlyden fra overboen er blevet værre, faktisk uanset hvilket rum jeg er i.
Jeg ved ikke om det bare er sådan, om jeg bilder mig noget selv ind eller om det kan være pga. væggen. Har jeg gjort noget forkert og kan den reddes, hvis det altså er væggens skyld?

Væggen består af et træskelet, et lag 15mm fibergipsplader og isolering. Det er fastgjort med tre skruer i det eksisterende gulv.

Håber i kan hjælpe
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gregeren
Gregeren
3629 2830
Det burde ikke medføre øget støj.
Med mindre du har været meget uheldig og fået konstrueret en resonator hvor den nye væg fungerer som en stor membran i samspil med stående bølger i det nye værelse som så fungerer som resonanskammer, nøje afstemt med bygningens egenresonans som overboen tilfører energi med sine fodtrin.
Meen det er lidt langt ude. Måske du bare hører ekstra nøje efter for tiden?

Dog er det altid tilrådeligt at lægge lægter ud med skumforing mod eksisterende bygningsdele når skillevægge opføres. 

Elektronikteknikeren
Mogens Glistrup
Mogens Glistrup Trådstarter
3
Tak for svar!
Det kan godt være jeg bare tænker for meget over det...
Ville det hjælpe, hvis man skærer gulvbrædderne over på hver side af væggen. Altså så lyden ikke kan forplante sig ud i resten af gulvet? 
Gregeren
Gregeren
3629 2830
Det kan give noget ja, men brædderne er stadig fæstnet på de samme bjælker, så det er ikke sikkert at det vil give nok.
Et lag fibergips yderligere ville garanteret gøre en forskel, i hvert fald mellem rummene. 

Elektronikteknikeren
Annonce
Mogens Glistrup skrev den 17-09-2020 07:47:25

Tak for svar!
Det kan godt være jeg bare tænker for meget over det...
Ville det hjælpe, hvis man skærer gulvbrædderne over på hver side af væggen. Altså så lyden ikke kan forplante sig ud i resten af gulvet? 

Din væg er vel skruet ned i strøerne/spærene under gulvet? Så kan jeg ikke se at det skulle hjælpe noget som helst. 

Er væggen ikke skruet ned i steøerne/spærene, så står væggen lidt uheldigt, hvis du skærer på begge sider. 

Mvh. Christian M

Mogens Glistrup
Mogens Glistrup Trådstarter
3
Hvad ville et ekstra pladelag gøre? 

Skruer er kun fastgjort i gulvbrædderne, men gulvbrædderne er jo så fastgjort i bjælkelaget.
Læggeretningen skifter midt i stuen (se vedhæftet).
Der er ligeledes en eksisterende gipsvæg, hvor jeg også tror, at væggen er blevet fastgjort direkte ovenpå gulvet.
De grønne streger, er hvor jeg havde tænkt man kunne skære. Evt bare starte med de to i værelset ved siden af, hvor væggen står på de gennemgående brædder. Hvad tænker i?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her