Hvad fejler mit æbletræ

Første år jeg boede her havde jeg mange fine æbler på mit træ. Træet var fuldstændig viklet ind i efeu næsten op til toppen og det fjernede jeg, men derefter har træet set elendigt ud de sidste to år. Alt ser tørt ud, blade er plettede og de æbler der kommer, er på størrelse med minitomater og har også alle pletter. Mange rådner allerede mens de sidder på træet.

Efter sidste år fik det noget gødning et par gange, for at se om det skulle hjælpe, men det har ikke ændret noget på træet i år.

Jeg har et foderbræt på stammen, kan det være fugle der smitter det med noget? Hvad er der galt og hvordan får jeg det "frisk" igen?

Det ser ud som på billederne hele sommeren. Æblet har lagt lidt, men alle æbler har de små brune pletter, som det på billedet.


 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det træ skal yde og vokse, skal det bestemt beskæres - meget endda. Og husk min. 1 meter fri jord rundt om stammen.

 

uldal skrev den 16-09-2020 18:16:07

Hvis det træ skal yde og vokse, skal det bestemt beskæres - meget endda. Og husk min. 1 meter fri jord rundt om stammen.

Skal det gøres luftigt i toppen? Altså bare klippe nogle af de minde grene deroppe?

Laver lidt mere fri jord omkring samtidig :) vil gerne have det til at blive rask igen


 

Den bør beskæres i toppen, så der er mere luft omkring de enkelte grene. Jeg vil anbefale dig at finde nogle videoer på youtube om beskæring af (æble)træer, hvis ikke du har forstand på det. En anden ting er, at du skal holde øje med træet, og regelmæssigt nippe syge blade (og frugter) af, og fjerne dem - ikke smide dem på jorden eller i kompostbunken, men i en plastpose, som kasseres (frugter kan spises). Skurv er en svampeart, og sporerne spreder sig med vinden eller drypper med regnen, og kan på den måde smitte fra syge dele til raske dele af træet.

Hellere leje end at bo på gaden.
Jeg må vidst i gang med den store saks, vidste slet ikke det skulle passes så godt.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis