Komfur tilslutning

Hej
Jeg har i vores sommerhus skiftet et ældre Voss komfur ud med et nyere brugt Voss komfu som vi har fået af svigerforældrer.Det nyere komfur har jeg tilsluttet til kraft stikket på samme måde som det gamle var tilsluttet med 3 faser - nul og jord. Jeg har målt at der er 220V på alle 3 faser. Kogeplader virker men ovnen afbryder hfi relæ ca. 10-15 sek efter jeg tænder ovnen på komfurets knapper. Efterfølgende sammenligner jeg tilslutning inde i komfuret på det ældrer og det nyere komfur og kan se at opsætning ikke er det samme. Lusen er sat anderledes.(se billeder - 1. gammelt - 2. nyere)
Spørgsmål: Kan jeg `luse` det nyere komfur på samme måde som det gamle er luset?

Dvs. på 'Nyere komfur' billede sætte lusen ml. klemme 2 og 3 og flytte den hvide ledning på klemme 3,
fjerne den brune fase(da den jo nu er luset) - flytte brun fase og lilla samling over i klemme 5 - og flytte nul til klemme 4 til komfurets nul. Altså samme tilslutning som det eksisterende komfur.
Min bekymring er lidt at flytte hvid til en fase som normalt er forbundet til nul.
Som sagt det er begge Voss komfurer. Jeg vil skyde det nyere til ca. 6 år gammelt, men det skal siges at det har stået i et ikke opvarmet udhus i ca. 4 år og der er lidt begyndende rust i bunden, så det kan muligvis også være et relæ som måske er defekt.

På forhånd tak
Vh/peter


Eksisterende komfur:

Nyere komfur som afbryder hfi relæ efter ca. 20 sek når ovn tændes:
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke nemt at beskrive noget uden tilslutningsdiagram. Der må sidde et "billede" der viser hvordan der skal tilsluttes.
Når fejlstrømsrelæ slår fra, tyder det på overgang til jord. Hvis komfuret har stået fugtigt, kan det være årsagen, og problemet forsvinder (måske) når komfuret bliver "affugtet".

Søren O
Tilslutningsdiagram ser således ud og jeg vil faktisk mene at det er rigtigt tilsluttet som på billedet. Dvs. iflg. 400V 3N på diagram.
Men det undrer mig bare at den hvide går på nul når den på det andet komfur går på en fase.
Så måske er det alligevel et defekt relæ hvis du mener at det er korrekt tilsluttet ud fra diagram
Pfh. tak.
Dit komfur er tilsluttet rigtigt. Der skal være en lus mellem blå og hvid/grå. At HFI relæet kobler ud kan skyldes fugt, som lige skal tøøres ud. Prøv at afbryde for srømmen til komfuret og skru bagpladen af for at se om der er spindelvæv og andet godt i den nederste del af komfuret. Spindelvæv kan godt trække fugt.

fase
Det med at den hvide går på fase i den ene komfur og nul på den andet, skyldtes blot at producenten har valgt disse farver internt I komfuret. De kunne lige så godt have være sorte alle sammen farven betyder intet... 
Du får lige et cowboy trick.
Sørg for at hunde og børn ikke kommer i køkkenet ( ikke at det er meget farlig men det er lidt ud over det lovlige )
Afmonter jordleder, tænd for ovnen på 200-220 grader og lad den stå i ca. 1 time. Sluk og monter jordledning igen så er den blevet tørret igennem hvis det er fugt der er problemet.
Hvis det stadig er galt så er der fejl på t af varmelegemerne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for alle svar foreløbig.
Jeg går i hvertfald bort fra at samlinger er forkert på komfuret jvf. S.Fabrin og forfølger fugt/relæ/spindelvæv sporet.
Skal derop igen i weekend'en og der burde det være tørt - selvom det ikke føltes specielt fugtigt da jeg tilsluttede, men igen - der er lidt rust i bunden såååå deeet.
Prøver også at skille det ad og se om der måske er bidt i nogle ledninger.
Der kunne jo være en grund til at det er kasseret tidligere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Min svigermor påstår hårdnakket at det virkede og hende skal man ikke diskuterer med :-)
Ups jeg skal aldrig mere drage hendes udsagn i tvivl  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ved det gammelt opslag men må spørge trådstarter om han nogensinde fandt fejlen står med samme problem og tilslutninger 
Gamle komfur kører så tænker det ovnen det galt med selv om den er nyfrataget i virkede stand 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis