karmskrue i murstenshus overdækning

Jeg skal igang med at lave en lille overdækning med plasttag. jeg vil montere en 45x120 regel ind på muren som skal bære "spær" til overdækningen.

hvad bruger jeg af skruer / rawplugs? min tanke var at bore for gennem regel og ind i murstensfugen med et 6mm bord, og så derefter en lang karmskrue gennem regel og ind i muren.

Er dette fremgangsmåden eller bruger man specielle rawplugs eller lign.?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Karmskruer skrues i mursten uden plugs. Hvis det skal skrues i fugen bør du bruge franske skruer og 10 mm plugs.

Jeg vil helt klart anbefale karmskruer i mursten.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Nej, der er meget holdbart.

Du starter med at holde reglen op på muren der hvor den skal sidde. Du får måske brug for et ekstra par hænder. Derefter afmærker du på reglen hvor hullerne skal sidde. Det er vigtige at du ikke rammer en fuge.
Tag reglen ned og bor hullerne op med et træbor. Sæt et langt 6 mm murbord (ca. 20 cm) på maskinen.
Hold reglen op hvor den skal sidde og brug hullerne i reglen til at bore hullerne i murstenene. Skru nu karmskruen direkte igennem reglen og ind i murstenen.
Du skal regne med at du skal bruge en kraftig maskine til skruerne. Sæt en skrue pr. 70-80 cm.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
mange tak.. jeg gør som beskrevet.
Karmskruer er meget bedre end sømdybler. Det er mere stabilt.
En karmskrue kan da sagtens skrues ud igen. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jens J. skrev den 16-09-2020 08:29:45

Karmskruer er meget bedre end sømdybler. Det er mere stabilt.
En karmskrue kan da sagtens skrues ud igen.

 Hej Jens. Karmskruer er stærkere, ja - Jeg har bare oplevet at de tærer fast til murstenen når de sidder i udemiljø, og så splitter man sten ad eller man må skære den af, når det skal ned. Men hvis planen er at det skal sidde de næste tyve år, så fred være med det. 


Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis