Hjælp til fastgøring af vindue / bærebjælke.

Hejsa lav-det-selv-folk.

Første spørgsmål:
Jeg har for nylig monteret dette nye vindue (Se nedenstående billede). Jeg har klodset det op under alle lodretgående stolper og fastgjort det i begge sider til det eksisterende træskelet. Da vinduet er relativt stort (119 x 232 cm.) har jeg tænkt på, om ikke det måske skulle have været fastgjort i top og bund også? Hvad mener i?

Andet spørgsmål:
Over vinduet ligger en tværgående rem / bærebjælke, som jeg evt. kunne fastgøre vinduet til. Men da bjælken er bærende, har jeg tænkt på, om det nu også er smart at fæstne et stort vindue til den. I tilfælde af orkan vil det jo give nogle ordentlige ryk i vinduet og dermed også remmen. Hvad siger lav-det-selv-eksperterne til det?

Sidste spørgsmål:
I øvrigt har min amatør-hjerne spekuleret på, om det overhovedet er forsvarligt at skrue i en bærende rem. For selvom det er en ret solid træbjælke der ligger deroppe, så vil det vel egentligt svække dens bæreevne, hvis jeg begynder at bore og skrue i den? Eller er jeg helt ude i hampen med den tanke - Det vil i så fald ikke være første gang.

Håber i kan hjælpe.

PS. Bjælken jeg refererer til er ikke den man ser på billedet, det er blot et dækbrædde. Bjælken ligger længere inde bagved. 

 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du svækker ikke bjælken ( remmen ) nævneværdig med et par skruer. Er det er træbjælke behøver du ikke at bore hvis der benyttes træskruer. ( men ikke her )
Normalt fæstner man kun vinduer i siden, og det skal enten være igennem kiler som holder vinduet på plads eller selvskærende karmskruer hvor gevind på skruen holder vinduet på plads.
Du har sikkert en lille afstand op til remmen hvor der er plads til isolering og eventuelt en fuge. Så ved at sætte en skrue opad risikerer du at trække vinduet op i en bue. Og det vil ødelægge både synsmæssig men også åbne lukke funktionen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for et godt og uddybende input ev elmand👍

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis