Gipsvæg strippet for tapet. Fuldspartling eller reparation?


Jeg er i gang med et stører renoveringsprojekt af en lejlighed jeg lige har overtaget.
Jeg har lige strippet tapet af alle væggene og havde egentligt planlagt at fuldspartle væggene, men efter jeg har fået tapetet ned er jeg blevet i tvivl om det bedre kan betale sig at udbedre de små skader der er kommet i gipsvæggene end at fuldspartle det hele. Min spartling bliver jo næppe bedre end de ikke beskadigede dele af væggene...
Er der nogle der har erfaring med det? Jeg vil gerne sætte filt op over det hele.
​\Thor
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er et billede. Det er desværre lidt mørkt.
Du kan først spartle alle huller op, så sliber du hen over det, så ville jeg fuldspartle. Du skal bruge en 35 - 40 cm spartel og så trække af helt tæt på pladerne. og efter det slibes igen en lille tur. Der kan bruges medium sandspartel. Og det er effektiv at leje girafsliber.
Hvorfor fuldspartling og 2 omgange. Det er fordi alle typer spartel synker lidt. Så selv om du har spartlet fint og godt, så vil der blive en lille bule ind hvor der er tyk lag spartel på. Når så det er fyldt næsten op så synker næste lag spartel ikke noget særligt.
Et trick du skal øve dig i er at holde spartlen på en måde så du lægger lidt mere vægt på de ende som du skal trække af i næste træk. Så er der mindre tendens til at den laver striber hvor du kommer fra.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
For så vidt enig med EV, men til fuldspartlingen vil jeg anvende rullespartel, som er uhyre let at arbejde med. Det kan let laves, så det kan slibes i hånden uden giraf.
Tak for input. Jeg køre videre med fuldspartling via rullespartel, så jeg for de flotteste vægge

jeg fandt i øvrigt også denne folder der klart anbefaler altid at fuldspartle, selv på nye vægge. 
Så er det først spartling af huller og så rullespartel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også