Fase spørgsmål til elektrikeren

Hej

Findes der omformere der kan lave enkelt fase om til 3 faser?
Kræver ikke særlig mange amp men kræver 3 faser. Kan man eventuelt bruge en frekvensomformer?

Håber i kan hjælpe.
Hej Findes der omformere der kan lave enkelt fase... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gregeren skrev den 14-09-2020 20:53:58

Men med en grid tie inverter kan der jo opstå en situation hvor inverteren prøver at afsætte effekt på nettet. Som i dit tilfælde er en mindre strømforsyning

 Jeg har koblet en elpatron direkte på inverteren som vil forbruge effekten fra inverten og som kan klare store udsving i effekt.

Gregeren skrev den 14-09-2020 21:11:44

Jeg ville starte med at se om den vil starte på en enkelt fase. Hvor mange faser understøtter den på forbrugssiden?

Vil du prøve med et par kondensatore er her et bud:
Link

 Jeg har prøvet en fase. Den starter og jeg kan gå i de forskellige menuer samt se DC input fra solcellerne men den skriver fejl på bystrøm/grid power og begrænser solcellerne til 10.000mA (tænker det er en sikkerhed)

Den har et sted hvor både bystrøm og det den genere skal tilkobles og det er 3 faser med 0. Den er også på 8kw
Jeg kender ikke det store til kondensatorer men vil kigge lidt ind i det.
Forsøger dog at begrænse effekten fra bystrømmen da varmelegmet som er på 9kw helst ikke skal supplere det som solcellerne ikke kan levere men hvis kondensatorerne kan gøre det er det perfekt.
Du får ikke tre faser ud af at koble kondensatorer på. Er det overhovedet nødvendigt med vekselspænding til dine varmelegemer. Den Ohmske modstand er fuldstændig ligeglad med om, der bliver brugt jævn- eller veksekselspænding. Hvor stor er udgangsspændingen på dit solcelleanlæg?

fase
S. Fabrin skrev den 15-09-2020 07:43:29

Du får ikke tre faser ud af at koble kondensatorer på. Er det overhovedet nødvendigt med vekselspænding til dine varmelegemer. Den Ohmske modstand er fuldstændig ligeglad med om, der bliver brugt jævn- eller veksekselspænding. Hvor stor er udgangsspændingen på dit solcelleanlæg?

 Varmelegmet er indbygget i jordvarmepumpen og kører 400V vekselstrøm. 

Solcelleanlægget består af 62 paneller på 40V pr stk. Lige nu er de koblet i 4 loop af hver 600V
Annonce
Problemet ved at drive varmelegemet direkte med dc fra Solpanelerne er at man ikke opnår impedanstilpasning mellem panel og varmelegemerne, derfor får man ringe udnyttelsesgrad.
Den effektive impedans i Solpanelerne ændrer sig med lysforholdene.
Derfor er mppt inverter den bedste løsning.

Skal inveteren se 400v mellem faserne for at virke mon? Nogle lande har man jo parallelle 230v linier med 0grader imellem. Så måske den også kan køre på 3x230v parallelt?
Det må stå i databladet. 

Elektronikteknikeren
Impedanstilpasning, det drejer sig om en spændingskilde og en ohmsk modstand. Inverteren afgiver også effekten i forhold til hvormeget solen skinner. Sålænge ingen af varmelegemets data bliver overskredet, er det ligeglad med om det er AC eller DC. I Danmark er netspændingen 3X400V og nul. Om den omtalte inverter kan køre 3X230V må fremgå af manualen.  En frekvensomformer med 230V ind kan give 3X230V ud.
De 600V er det tomgangsspændingen, eller er det med belastning?


fase
Inverteren sørger for optimal impedanstilpasning mellem Solpaneler og varmelegemerne som naturligvis er ohmsk. Derved sikres maksimal effektoverførsel. 

Da panelerne har en dynamisk indre modstand som funktion af mængden af fotoner der rammer panelet, opstår problemet ved at drive varmelegemet direkte uden om inverteren, da du oftere vil have et misforhold mellem den spænding og strøm panelerne kan afgive kontra den strøm og spænding varmelegemet opererer ved som funktion af dens ohmske værdi.

Om det er AC eller DC man fodrer varmelegemerne er naturligvis ligegyldigt, men jeg har nu heller aldrig påstået andet. 

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis