Fase spørgsmål til elektrikeren

Hej

Findes der omformere der kan lave enkelt fase om til 3 faser?
Kræver ikke særlig mange amp men kræver 3 faser. Kan man eventuelt bruge en frekvensomformer?

Håber i kan hjælpe.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja eller kondensator, som på nogle motorer, hvilket er billigst ved lave strømme. 

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 14-09-2020 19:48:50

Ja eller kondensator, som på nogle motorer, hvilket er billigst ved lave strømme.

 Vil du uddybe det lidt mere og eventuelt sende et link til de komponenter du mener man skal bruge?


Prøver at finde den billigste og bedste måde. Har kigget på siemens omformer men som jeg forstår konverterer den vekselstrøm til jævnstrøm og derefter sender det ud i impulser, hvilket jeg tænker ikke giver den reneste kurve.
Det er måske nemmere hvis du uddyber hvad det skal bruges til. Hvis det er til en motor skal du også være opmærksom på spændingen. Du får kun 3x230v ved en frekvensomformer på en fase. Hvorfor skal kurven være ren? 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

jthyge skrev den 14-09-2020 20:06:21

Det er måske nemmere hvis du uddyber hvad det skal bruges til. Hvis det er til en motor skal du også være opmærksom på spændingen. Du får kun 3x230v ved en frekvensomformer på en fase. Hvorfor skal kurven være ren?

 Den skal bruges til at starte en grid tie inverter på et solcelle anlæg. Jeg tror rent teoretisk at den vil køre så længe den har 3 forskudte faser af 230V med en nul. Har kigget på denne frekvensomformer Siemens SINAMICS V20 - 6SL3210-5BB11-2BV1

Selve inverter har et forholdsvis lille energi forbrug derfor det lave behov for amp.

Håber det giver mening.
Du kan lave faseforskydning med kondensatorer. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Er det fordi du vil køre ø-drift? 

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 14-09-2020 20:24:16

Er det fordi du vil køre ø-drift?

 Det er en form for. Jeg vil lagre strømmen i form af varme i nogle store tanke. Så inverteren driver kun et varmelegeme, der er ingen batterier. Det kræver kun at inverteren kan starte, den har dog en indbygget sikkerhed i at den vil synkronisere med bynettet. Her tænker jeg at omformeren kan "snyde" inverteren til at tro den er på bynet. 

Lidt kreativ løsning men det er hvad jeg lige kunne komme på.
Hvorfor ikke bruge en mppt inverter til ødrift i stedet så?
Eller mere effektivt, vakuumsolvarmepaneler. Så får du højeste energiudnyttelse pr. M2.
Solpaneler omsætter jo Maks 20% til strøm

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 14-09-2020 20:32:25

Hvorfor ikke bruge en mppt inverter til ødrift i stedet så?
Eller mere effektivt, vakuumsolvarmepaneler. Så får du højeste energiudnyttelse pr. M2.
Solpaneler omsætter jo Maks 20% til strøm

 Det ville også være nemmere. Det er dog et solcelle anlæg jeg har fået så jeg prøver at få det til at fungere som det er uden at invitere for mange penge i det. 

Såfremt det ikke kan lade sig gøre må jeg købe en MPPT inverter. Nu er der gået lidt sport i at finde en løsning.
Men med en grid tie inverter kan der jo opstå en situation hvor inverteren prøver at afsætte effekt på nettet. Som i dit tilfælde er en mindre strømforsyning 

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis