Tilslut radiator 1 strengs anlæg

Hey,
I forbindelse med lidt ombygning mangler jeg blot at slå de nye radiatorer til, men må ærligt indrømme jeg ikke har den store erfaring med 1 strengs

Situationen er således, at jeg i krybekælderen har et alle eksisterende udtag på 1” røret (læs frem og retur) som jeg ønsker at genanvende. Jeg ønsker dog her efter renovering at tilslutte to radiatorer, da det oprindelige rum er blevet delt

Vil der været noget problem i, at jeg tager det eksisterende udtag og skruer et tee stykke deri, således at derfra kan koble mine 1/2” rør på? -Det jeg er lidt nervøs for, er selvfølgelig i forhold til om det vil have nogle indvirkning på at vandet blot flyder videre i 1 strengen og aldrig kommer op til radiatorerne. Vil det desuden være okay at lave min rørføring fra: 1” rør (hoveddør) -> tee stykke -> 15mm pex -> 1/2” rør der føres op gennem gulv til termostat/radiatorkobling
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil anbefale dig at bruge "strømtee" for ikke at få et for højt tryktab. Om du anvender pex- eller stålrør gør ikke den store forskel.

Søren O
I princippet er en radiator en parallel-forbindelse på et 1-strengrør som en del af varmen helt naturlig stiger op i.

Ps. Strømtee (også kaldet buksetee) gør vist ikke den store forskel, blot man har en høj kedeltemp. der skal jo osse gerne nok varmt kedelvand videre rundt til de efterfølgende radiatorer. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis