Råd omkring fundament og støbt, selvbærende gulv til isoleret skur

Hej Lav det selv

Jeg skal bygge en garage med tilhørende isoleret skur med støbt gulv.
Formålet er et frostfrit og tørt skur (100 mm isolering i væggene og 145 mm i loftet), som nok skal holdes på 5-8 grader om vinteren og med lav fugtighed aht. sommerjakker, sko, værktøj mv.

Da jeg har bæredygtigt lag helt nede i 3,8 meters dybde, forventer jeg at få sat funderingspæle i bunden af randfundamentet for hver 2,0-2,5 m, som så bliver armeret med 10-12 mm kamstål og evt. lidt rionet på højkant.
Gulvet kan ikke bare lægges på stabilgrus, da underlaget synker, så det støbt gulv skal lægges af på det bærende randfundament og armeres tilstrækkeligt (det får evt. en enkelt funderingspæl under midten af gulvet).

Jeg har fået tilbud fra entreprenører på randfundament + støbt gulv med 200 mm isolering, der er lagt af på randfundamentet, som lyder på ca 75.000-100.000 kr., så nu overvejer jeg selv at leje minigraver, grave ud og evt. støbe (få leveret betonen, så jeg ikke selv skal blande).
Men jeg synes dog at processen (især ift. min begrænsede fritid) virker omstændig, hvis jeg skal støbe randfundament, herefter gulv og slutteligt mure et ekstra lag leca.

Jeg har før set forslag herinde om ikke at isolere skurets støbte gulv, da man så får lidt "jordvarme" om vinteren og køling om sommeren. Så det kredser mine tanker om igen.

Jeg har lidt spørgsmål i den forbindelse:
  1. Hvis man dropper isoleringen af gulvet, vil man så få et mere fugtigt gulv og skur?
    1. Skyldes fugten opstigende fugt fra jorden eller vil problemet med fugt primært opstå pga. kondens på gulvet, når rummet er 20 grader og gulvet er 10 grader?
    2. Hvis der er fugtudfordringer, kan man så begrænse dem? Fx ved at støbe fugtspærre i det uisolerede gulv?

  2. Hvis man alligevel skal have uisoleret gulv, kan man så støbe randfundament og gulv ud i et?
    (Og så straks sætte leca ned i den våde beton, så man reelt blot mangler at pudse soklen).
    1. Hvis nej, hvorfor ikke?

    2. Hvis ja: Bør man så vælge en gulvbeton til at støbe det hele i?
Jeg har sikkert mange flere spørgsmål, når jeg får de første tilbagemeldinger.
Hvis I har kommentarer på behovet for armering af gulvet, hvis armering/rionet er lagt af på randfundamentet, så er jeg lutter øre :)

På forhånd tak for input.
Mvh. Martin

Til info, så har jeg lavet nedenstående skitser af, hvordan jeg forstår at man
  1. Traditionelt udfører randfundament og gulv, når gulvet blot hviler på en gruspude.

  2. Som jeg tror at entreprenøren ville udføre det med armeringen lagt at på randfundamentet men stadig med isolering.
  3. Min overvejelse om uisoleret gulv støbt i samme omgang som randfundamentet.


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis heleområdet synker, som du skriver, hvorfor så ikke grave hele b7nden ud i 90 cm, støbe sokkel og fylde med stabilgrus og støbe betongulv? 

 

uldal skrev den 14-09-2020 06:21:39

Hvis heleområdet synker, som du skriver, hvorfor så ikke grave hele b7nden ud i 90 cm, støbe sokkel og fylde med stabilgrus og støbe betongulv?

Skulle det være for at få et tykkere lag gulvbeton, der dermed har mere styrke, eller ville du beholde gulvtykkelsen men blot et tykkere lag stabilgrus under betonen? Jeg forstår ikke helt, hvordan det skulle hjælpe mig?

Det jeg ser taler imod at gøre dette er:
  • Jeg skal af med i hvert fald 12 kubikmeter ekstra jord (skuret er 20 kvm) = tidskrævende og ikke mindst dyrt.
  • Jeg skal også bruge langt mere stabilgrus (og såfremt du tænkte at gulvbetonen skulle være tykkere, så koster det også langt flere kubikmeter beton).
  • Hvis jeg laver et tykkere lag beton (og ikke kun tykkere lag stabilgrus), så bliver det tungere og skruepælene ned til 4 meters dybde skal bære en langt større last.

  • Hvis det var for at få det isolerede gulv til at sætte sig ensartet eller samlet, så vil det ikke hjælpe mig, da de forreste 7 meter af garagen ikke står på dette fundament.
Fordi han skal helt ned i 4m før der er bæredygtigt lag. 

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 14-09-2020 07:39:05

Fordi han skal helt ned i 4m før der er bæredygtigt lag.

Ja, nemlig. Jeg har ikke fået tegnet det med på mine skitser, at der under/i randfundamentet er funderingspæle, der fortsætter ned til 4-5 meters dybde.

Svarer lige mig selv.
Jeg kan læse, at selv hvis man ikke vil isolere, så bør man stadig have et kapillarbrydende lag for at undgå opstigende fugt, og hvis det ikke skal laves i polystyren e.l., så skal man bruge 150 mm leca-nødder eller vasket grus 16-32. Sidstnævnte vil koste 2500 kr. fra Grusdirekte.

Jeg tænker, at det i så fald må være lettere at have at gøre med polystyren som kapillarbrydende lag... især hvis det skal blive liggende til at støbe i én omgang.
Men ift at støbe i én omgang, så er det måske næsten umuligt at lægge stabilgrus ud og vibrere det, inden randfundamentet er støbt. For så vil man jo bare vibrere stabilgrusen ned i renden? Hvor vigtig er stabilgruset, (og især vibreringen af det) når gulvet jo skal bæres af randfundamentet og ikke at gruset? Kunne man ikke bare smide et lag afretningssand til at få plant underlag under polystyren....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis