Opsætning af 2 lamper med 1 udtag

Hej folkens

Jeg vil gerne sætte op 2 lamper på mit soveværelse, så de hænger hver på siderne af sengen. Pt. har jeg en lampe sat op, som det kan ses i billede 1. Jeg har kun 1 udtag, og jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg sætter disse 2 lamper. Jeg har tænkt på 2 scenarier, hvor 2 lamper bliver forbundet til 1 udtag (billede 2), eller, at lampe 2 får strøm fra lampe 1 (billede 3) - er det overhovedet muligt? Jeg har vedhæftet ledning af lampe 1, hvor der er ekstra huller - er de til lampe 2? Hvad er det bedste opsætning af disse lamper? :)Mange tak for hjælpen!
Mvh
Jonas
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.
Jeg ville væge din løsning 3.
Men det afhænger lidt af hvordan udtaget sidder i forhold til lamperne, samt hvad du synes er den pæneste løsning i forhold til møbler mm.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 13-09-2020 16:06:49

Velkommen til.
Jeg ville væge din løsning 3.
Men det afhænger lidt af hvordan udtaget sidder i forhold til lamperne, samt hvad du synes er den pæneste løsning i forhold til møbler mm.

 Men er løsning 3 overhovedet mulig? Kan man få strøm til lampe 2 derfra? Og hvordan ville man sætte det op?

Mht. møbler er løsning 3 den bedste.
Hvis du vælger at bruge en udløbsroset ved lamperne, får du en pæn løsning. Udløbsroseten fås i en lille udgave.
 

fase
S. Fabrin skrev den 13-09-2020 16:38:26

Hvis du vælger at bruge en udløbsroset ved lamperne, får du en pæn løsning. Udløbsroseten fås i en lille udgave.
 

 Tak. Kan du uddybe, hvor man får en udløbsroset, og hvordan man sætter den op? Tak :)

Lamperne skal have en nul og en tændledning (2 ledere) for at kunne lyse.
Så hvis du trækker en ledning til den første lampe og derfra parallelt videre til nummer 2 så lyser begge lamper.

Nogle gange kan det være svært at få 2 ledninger ind i et lampeudtag, specielt hvis det er 50x50 (afbryder) størrelse.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
PinkHenrik skrev den 13-09-2020 16:49:49

Lamperne skal have en nul og en tændledning (2 ledere) for at kunne lyse.
Så hvis du trækker en ledning til den første lampe og derfra parallelt videre til nummer 2 så lyser begge lamper.

Nogle gange kan det være svært at få 2 ledninger ind i et lampeudtag, specielt hvis det er 50x50 (afbryder) størrelse.

Jeg har allerede en ledning til en lampe, som det kan ses i billede 1. Hvordan trækker jeg ledningen videre parallelt til nummer 2?

Hvis boksen over lampen kan sidde fast så kan du umiddelbart montere disse.
Ledning far lampested kommer hen til lampe 1. og brun sættes i det ene hul ved mrk. L
Den blå sættes i det ene hul ved mrk. N.
Så føres ledning over til lampe 2 og den monteres på samme måde men i det andet hul i hver klemme


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-09-2020 17:34:39

Hvis boksen over lampen kan sidde fast så kan du umiddelbart montere disse.
Ledning far lampested kommer hen til lampe 1. og brun sættes i det ene hul ved mrk. L
Den blå sættes i det ene hul ved mrk. N.
Så føres ledning over til lampe 2 og den monteres på samme måde men i det andet hul i hver klemme

 Tak. Du må undskylde, at jeg mangler så mange forklaringer, men her sender jeg et billede. Er det således det skal forstås?

ja. netop.  
Og du kan med fordel montere ledning i udtaget først. ( husk at der skal være slukket ved sikringen ) Så kan du stramme ledninger når du monterer lampe 1.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-09-2020 17:43:01

ja. netop.
Og du kan med fordel montere ledning i udtaget først. ( husk at der skal være slukket ved sikringen ) Så kan du stramme ledninger når du monterer lampe 1.

 Mange tak! Det virker fint :)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis