Troldtekt/Træbeton på eksisterende loft

Hej Alle

Jeg er igang med at renovere min kælder og vil i den forbindelse sætte troldtekt el. lign op på loftet for at forbedre indeklimaet, akustikken og installere spots.

Det nuværende loft er forskallingsbrædder? (se billede) og der er ca 3 cm op til betondækket.

Mit spørgsmål går på om jeg kan forstærke det nuværende loft med skruer og sætte troldtekt pladerne direkte på det eksisterende loft (og "kun" miste 2.5cm af loftshøjden) eller om det anbefales at tage hele det eksisterende loft ned, lavet et nyt skelet af 22mm forskalning og sætte pladerne op efter foreskriften. Den sidste løsning er måske den bedste men bestemt osse den mest arbejdskrævende og dyreste!

Nogen erfaringer/råd?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

  • Hvordan vil du trække strøm til spots hvis du ikke piller liste-loftet ned?
  • Kan fastgørelsen af listeloftet bære vægten af troldtekten? 
At pille listeloftet ned og sætte ny forskalling op er ikke specielt dyrt. Forskalling er næsten gratis og det resterende skal gøres uagtet hvilken løsning du vælger :-)

Mvh Henrik
Tak for svar

Jeg tror jeg piller loftet ned og sætter 22mm forskalning op og med 25mm troldtekt mister jeg ikke noget højde på kælderen.

Er der nogle der kan anbefale spots til indbygning? -Hvis jeg vælger denne løsning er der jo kun ca. 45mm at gøre godt med? -Havde håbet på at finde nogen der ikke var så dyre da det "kun" er til kælderen, men kan se at de 2 stks man kan få til 100-150 kræver 65-80mm i højden. Der vil nok blive tale om 20 spots ialt
Hvordan er opbygningen af det nuværende loft? Er det forskalling direkte på beton loft eller er der bjælkelag? Hvis det er sidst nævnte, så har du jo mere plads til dine spots end blot tykkelsen af forskalling og troldtekt 
Det er "desværre" forskalling direkte på beton loft. Vil gerne bevare så meget højde på loftet som muligt. Har fundet 33mm spots til indbygning men de er bestemt ikke billige.
Annonce
Det bliver noget af et problem. De tynde spots jeg kender til er til indbygning under skabe f.eks. De holdes på plads ved fjederblade ud imod siden. Det holder overhovedet ikke i troldtek. Desuden er denne type oftest til 12 V så der kræves en fælles omformer. Den del er så heller ikke et problem hvis du kan finde plads til denne.
De lidt større holdes på plads af fjedre der smækker ned på overfladen at loft beklædning, de har tendens til at ødelægge troldtek hullet, så kanten ser flosset ud.
De eneste som egner sig godt til troldtek har vinger der skrues ned på bagsiden og holder lampen fast.
Men du skal jo altid have plads til omformeren hvis det er for direkte 240 V tilslutning. Og den skal kunne proppes op igennem hullet. Der er 22 mm afstand ganske vanskelig.
Så 22 mm forskalling nedenunder vil løse mange problemer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og ellers må du jo "fræse" ud i loftet så der er plads de steder hvor spotsne skal være. Men det virker lidt vildt for at spare et par cm... 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis