Uefi eller wdc opstart

Hej til Jer.
For lige at forklare. Har fået en nyere computer af min søn. uden harddisk og dvd drev. Har købt en ny ssd.og sat ind. Ville installere fra usb men kan ikke finde muligheden. Har windovsinstallationen på en harddisk. Den satte jeg så ind sammen med den tomme ssd. I bootmeny kan jeg nu vælge den tomme ssd eller hdd enten som uefi eller som wdc. Hvar er det rigtige at gøre og hvad er forskellen?
på forhånd tak.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
UEFI. Du bør få kopieret den harddisk, du har over på SSDen. Det andet giver kun bøvl, når der ikke er windows på SSDen i forvejen. Kender du ikke en der har et disk kloningsværktøj. Har du mulighed for at Boote fra USB stikket, kan det måske lykkes at få installeret Windows på den ny SSD.

fase
WDC bruges vist til at installere Images fra en server(Windows deployment Server), så du skal nok lade den stå som UEFI.
Det er noget kompliceret at få bootet en blank pc og så installere fra HD, så vil jeg mene du "bare" skal downloade Windows Media Creation Tool (LINK) på en anden Windows PC og oprettet et USB BOOT MEDIE.
Så kan du boote fra USB 'en og installationen kører automatisk.
USB boot kan normalt instilles i BIOS, eller måske kan du taste "noget" lige efter BIOS boot, for at få en boot menu. Tit er det F12 men det er man nok nødt til lige at google.

Denne metode kræver dog at du har en gyldig licens til Windows.


Bare kald mig BBB 
tak for svar. Fabrin det er det jeg er i gang med altså at installere windovs på ssd-en. Den hdd som jeg taler om indeholder en win10 installation. Og jeg har før brugt den fra et usbstik. og det fungere. Det gigabyte bundkort skriver i manualen at første gang man starter op så får man en botmeny, så man kan vælge intallationsmedie. Den mulighed forsvinder efter første genstart står der. Og jeg kan ikke finde en mulighed for boot fra usb nu. Når jeg sætter hdd-en i computeren sammen med ssd-em og vælger bootmeny igen kommer ssd-en op samt hdd-en. og jeg kan vælge. Da jeg efter at ha postet det første opslag her ville jeg lukke ned, men kom åbenbart til at vælge uefi. Der kommer så en oversigt over partitioner som kan installeres på. Og jeg vælger part1 som er ssd-en.  Den stopper med at sige at den disk jeg vil installere på har en mbrboot på efi skal det være gpt. Kan jeg formatere ssd-en til gpt?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej igen.
Jeg fandt en instruktion i hvordan jeg ændre til GPT. Det er så gjort og i installationen kan jeg så vælge den partition jeg vil installere på. Så langt så godt. Men efter at den har gemmengået/ lavet hele installationen og genstartet køre det bare i ring med en ny skærm til installation. Er det fordi jeg ikke har en gyldig produktkode.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det kan måske skyldes at GPT kun er understøttet på 64bit Windows versioner. Så måske skal du installere med MBR partition i stedet?

Bare kald mig BBB 
Annonce
Er det ikke noget i bios som bestemmer at det skal være GPT? Der er installeret med 64bit Det kan du vælge. Andre steder står der at det afhænger af din produktkode. Snakkede med sønnen som siger at han har sådan en virtuel licens som han kan og har flyttet over til sin nye. Så tænker at jeg skal købe en ny produktkode. På nettet kan du få en til 110kr oem som så låses til computeren. eller en retrail til 169kr som kan flyttes til næste, Spørgsmålet er om det bliver aktuelt med at flytte. Men hvis han senere skifter igen er det måske meget smart at kunne flytte videre.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Produkt koden  kommer så vidt jeg husker først i spil når Win er installeret så du burde kunne færdiggøre installationen og taste koden senere. Så vis den stadig kører i ring med installationen, kunne det skyldes at systemet ikke kan finde boot partitionen på den du lige har installeret.

Bare kald mig BBB 
Tak for jeres svar.
Jeg troede osse at man kunne vente med koden. Har ingen anelse om det. Men når man springer over koden siger man at der har været en installation før. Det har der osse, men koden er nu flyttet til an anden. men kan den se det når den går på netten for opdateringer? Men det er vel ikke særlig smart at gå til MBR da det er et gammelt system. udover at jeg ikke aner hvordan jeg skulle gøre det

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Når den genstarter efter installationen går du i Bios og ændrer blot sekvensen så den starter på ssd i stedet for installationsmediet 

Elektronikteknikeren
Tak gregeren. Det er ik så simpelt med den bios, men da jeg koblede installationsmediet fra kom den videre. Nu står jeg så her og kan ikke komme videre uden en microsoft konto. Har ikke nogen nu til mine andre computere. Er det et must når man starter på en frisk.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis